Boekgegevens
Titel: Handleiding voor aankomende onderwijzers tot een doelmatig klassikaal-onderwijs, aan de laagste klasse eener lagere school, tevens nuttig voor bewaarscholen
Auteur: Spaan, J.
Uitgave: Amsterdam: H.J. van Kesteren, 1859
2e verb. dr
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: IWO 1140 G 17
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_204638
Onderwerp: Onderwijs: primair onderwijs
Trefwoord: Aanschouwelijk onderwijs, Didactiek, Lezen, Vormleer (wiskunde), Onderbouw (onderwijs), Lager onderwijs, Gidsen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Handleiding voor aankomende onderwijzers tot een doelmatig klassikaal-onderwijs, aan de laagste klasse eener lagere school, tevens nuttig voor bewaarscholen
Vorige scan Volgende scanScanned page
VII
Appel« en Perenboom.........
Haan en Hen.............
f. tegenoverstellingen.........
2. Lezen leeren,
a. HET LEZEN ...............
b. J)E LEESTEEKENS............
De twintig Leesteekens.
a. I)E SCHEITEEKENS...........
b. DE ZINTEEKENS............
1. De toonteekens . ........
2. De verdeelingsteekens......
3. De weglntingstcnkens.......
4. Df insluitiugsteckf-ns.......
C. VREEMnE LETTERS..........
3. Aanvankelijk Schrijven.
a. VOORBEREIDING TOT HET KUNSTMATIG
SCHRIJVEN EN EERSTE SCIIRUFOEFE-
nino . , ............ . .
è. VOORBEREIDING TOT HET ZONDER FOUT
SCHRIJVEN, OF: SPELLEN IN HET
BOEK EN VAN BUITEN........
4. Rekenen leeren.
a. aanschouwelijk rekenen, of de ge-
TALLEER ...............
b. lUT HET HOOFD REKENEN.......
C. SCHRIFTELIJK REKENEN. (Oj> Iiot büfd
en op de lei).............
1. Getallen in Arabische Cijfers. . .
2. Getallen in Komcinsche Cijfers .
3. Kekcnocfeningen.........
5. De Vormleer.
vooroefening met een kubus .......
Kerste Oefening. — het ligchaam...............
Tweede Oefening. — vlakken..................
lijnen....................
PUNTEN ...................
HOEKEN ...................
Derde Oefening
Tweede gedeelte der Vormleer.
DE LIJNEN..........
a. EENE LIJN.
Beschouwd uaar de lengte, of grootte
BI. 121
V 122
// 128
^ 131
// 132
// -
n ——
u 133
" 134.
" 13.5
13fi
137

// 140
V 141
u U2
f 143
• 144
145.