Boekgegevens
Titel: Handleiding voor aankomende onderwijzers tot een doelmatig klassikaal-onderwijs, aan de laagste klasse eener lagere school, tevens nuttig voor bewaarscholen
Auteur: Spaan, J.
Uitgave: Amsterdam: H.J. van Kesteren, 1859
2e verb. dr
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: IWO 1140 G 17
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_204638
Onderwerp: Onderwijs: primair onderwijs
Trefwoord: Aanschouwelijk onderwijs, Didactiek, Lezen, Vormleer (wiskunde), Onderbouw (onderwijs), Lager onderwijs, Gidsen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Handleiding voor aankomende onderwijzers tot een doelmatig klassikaal-onderwijs, aan de laagste klasse eener lagere school, tevens nuttig voor bewaarscholen
Vorige scan Volgende scanScanned page
VI
B. DE PUNTEN BESCHOUWD TEN ÄANZTEN VAN DE ONDERLINGE
YEUßlNÜlNG.
Twee Punten...........BI. 66.
Drie Punten........................n 67.
Vier Punten........................// 68.
FIGUURLIJKE VOORSTELLING VAN HET EERSTE GEDEELTE DER
vormleer........................................................u 69.
5. Kennis van de Natuur............................" 70.
6. Versjes leeren en zingen.........................." —.
7. Vertellen..........................................n 73.
8. Allereerste Gymnastische Oefeningen............" —.
SCHOOLTUCHT........................................................' 75.
TWEEDE DEEL.
noogstb afdeelino ces laagste klas.
inleiding............................................................" 81
DE WERKZAAMHEDEN DEZER AFüEELING..........................v 82
A. TAFEL VAN WERKZAAMHEDEN................................v 84
B. TAFEL VAN WERKZAAMHEDEN.................................." 86
1. Verstandsoefeningen en algemeene kundigheden.
a. HET LIGCHAAM.........................." 88
Vierde oefening. — ])e zintuigen en ledematen, in verband met
de 3 vorige oefeningen......................t —
Vijfde oefening. — Herhaling van alles. —........................" 101
I.- liet Hoofd..........................- -
II. De Hals............................w 103
III. De Romp............................" -
IV. De Armen..........................// -
V. De Beenen.........................." 104
b. TIJDSVERDEELING......................u 105
Herhaling in een kort Bestek ..... u 111
C. DE MUNTSPECICN........................w -
d. STANDEN EN LEVENSTIJDPERKEN ... • 114
e. VERGELIJKEN EN ONDERSCHEIDEN. . . « 115
Bank en Tafel........................../r 118
De Meester en het Kind.............." -
De School en de Kamer................" 119
De Eend en de Gans.................." -
De Vloer en de Deur..................'/ 120
De Tafel en de Lei...................." -