Boekgegevens
Titel: Honderd opstellen ter verbetering: voor de hoogste klasse eener lagere school
Auteur: Dale, ... van
Uitgave: Groningen: J. Oomkens, J. zoon, 1852
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: P.B. 505 : 1e dr.
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_204415
Onderwerp: Taal- en letterkunde naar afzonderlijke talen: Nederlandse taalkunde
Trefwoord: Nederlands, Opstellen, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Honderd opstellen ter verbetering: voor de hoogste klasse eener lagere school
Vorige scan Volgende scanScanned page
61
"Wat rede is hier nitfedelven ?
't Vergaat , om dat het niet vergaat.
Wat raad — deplijster legt op 6traat
Verstaat gfl 'tniet, 't verstaat zijn zeiven.
Almede van het volgende versje :
De wereld noemd een wijze man, wol te recht,
De tafel van Gods tien geboden, averreebt.
Zal de leerling goed de zin dezer twee laat-
ste regels bevatten, dan merkt hij op , dat het
soms duisternis van zin veroorzaakt, wanneer
men het onderwerp der reden , in plaats van
voor- , achteraan plaatst.
83.
Volgens de geschiedschrijver Herodotus waren
de Egyptenaars de eerste die de onsterflijkheid
der ziel vaststelden en beweerden dat het
mensch , gestorven zijnde, de ziel overging in
het lichaam van een dier, en dat, na geduren-
de drie duizend jaar van het eene dier in het
andere overgegaan te hebben, hij weer in een
menschlijk lichaam terugkeerde. Dan keerden
de zielen, naar alle hunne proeven ondergaan
te zijn, naar de hoogere gewesten terug , waar
zij van gekomen waren. De deugdzaamste gaan
regelrecht naar de Zon en naar de Hondsstar ,
de anderen moeten zich naar de dwaalstarren
begeven. Geen wonder dus, dat bij zulke ge-