Boekgegevens
Titel: Honderd opstellen ter verbetering: voor de hoogste klasse eener lagere school
Auteur: Dale, ... van
Uitgave: Groningen: J. Oomkens, J. zoon, 1852
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: P.B. 505 : 1e dr.
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_204415
Onderwerp: Taal- en letterkunde naar afzonderlijke talen: Nederlandse taalkunde
Trefwoord: Nederlands, Opstellen, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Honderd opstellen ter verbetering: voor de hoogste klasse eener lagere school
Vorige scan Volgende scanScanned page
13
raaclende woorden nimmer heb vergeten; daar-
door kan ik u thands Imnne opvolging aanbeve-
len en ze uw op uw hart drukken. Waart gij
ze later vergeten dan zoude ik uw beklagen.
Hadt gij ze vergeten.....maar is dit wel
mooglijk? Wat men vergeten heeft moet men
gaan doen of halen, wat men vergeten is moet
men zich zelfs te herinneren tragten.
13.
Toen ik laatst met mijn broeder twaalf jaar
oud, met een mand brekende waar, Iaat in
den avend, van het dorp A. terugkwam, ont-
moete ons op weg geen stervende ziel. Mijn
broeder die onvoorzigtiger was als vlug liet de
mand vallen, waardoor verschillende stukken
braken. Jongentje! zei ik hem, dat zal niet
gemakkelijk met u aflopen als gij thuis koomt,
want deze is een scha van belang en de aankoop
van ander aarde werk zal na de mostert ruiken.
Uw spaarspot zal er aan te pas moeten komen
en gij zult de naam krijgen van een slechten
drager. Het laatste is 'tminst, zei hij, want dan
zal ik voorttaan van dat lastig dragen bevrijd
zijn, dat mij al lang verveelt heeft. Het smarte
mij mijn broeder aldus te horen spreken daar ik
hieruit merkte dat hij aan onvoorzichtigheid een
groote maat onverschilligheid paarde.