Boekgegevens
Titel: Het lager onderwijs in betrekking tot de staatsinrigting: eene beoordelende beschouwing van het tegenwoordige onderwijs ...: staatslieden ter overweging, onderwijzers ter behartiging aanbevolen
Auteur: Graser, Johann Baptist
Uitgave: Leyden: D. du Mortier en zoon, 1844
Opmerking: Vert. van: Das Verhältniss der Elementarschule zur Politik der Zeit
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: 1169 D 21
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_204333
Onderwerp: Onderwijs: onderwijssystemen, onderwijsinstellingen: algemeen
Trefwoord: Onderwijsstelsels, Lager onderwijs, Staat (politicologie)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Het lager onderwijs in betrekking tot de staatsinrigting: eene beoordelende beschouwing van het tegenwoordige onderwijs ...: staatslieden ter overweging, onderwijzers ter behartiging aanbevolen
Vorige scan Volgende scanScanned page
12
■ wijze goeds gesticht. Daardoor alleen, dat het oordee-
lende verstand tot het inzigt en de overtuiging wordt ge-
bragt, dat zijn leven enkel en alleen in en door een
overeenstemmend verband met het geheel kan bestaan,
en hij bij de verstoring dezer harmonie met het ge-
heel moet ten gronde gaan, moet niet alleen ontevre-
denheid afgeweerd, maar ook de wezenlijke zin voor
eendragt opgewekt en aangevuurd worden. Wat de groo-
te dichter schiller van de harmonie des Heelals zegt:
» Tilgt sie vom Uhrwerk der Naturen,
» Trümmernd auseinander springt das All",
moet in de toekomst de levendige overtuiging worden van
het opkomend geslacht. Doch dan zullen ook niet slechts
ontevredenheid, onrust, verstoring der goede orde en op-
roer van de staten worden vencijderd gehouden; maar
de volmaking himner instellingen en steeds klimmende
welvaaH zal alles doen tieren en aller geluk bevorderen.
Deze weldadige en zegenrijke vrtwhten van het Onderwijs
kunnen echter maar alleen daardoor bereikt worden, dat
de School volgens het boven aangeduide beginsel wordt
ingerigt en behandeld. Is zoodanige school nu eene be-
hoefte voor alle staten zonder onderscheid, zij is het
wel voornamelijk en volstrekt voor die landen, welke ver-
tegenwoordigende regeringen hebben; want juist in der-
gelijke regering is het duidelijk op te merken, dat men
het tijdperk der veistandelijke ontwikkeling, welke zich,
trotnvens, alsdan zeer werkzaam betoont, is ingetreden.
Het is dus eene jammerlijke dwaling, wanneer in zulk
eenen Staat van het op 't ijverigst ondersteunde en be-
vorderde Schoolwezen de hiervoren genoemde en allezins