Boekgegevens
Titel: Het lager onderwijs in betrekking tot de staatsinrigting: eene beoordelende beschouwing van het tegenwoordige onderwijs ...: staatslieden ter overweging, onderwijzers ter behartiging aanbevolen
Auteur: Graser, Johann Baptist
Uitgave: Leyden: D. du Mortier en zoon, 1844
Opmerking: Vert. van: Das Verhältniss der Elementarschule zur Politik der Zeit
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: 1169 D 21
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_204333
Onderwerp: Onderwijs: onderwijssystemen, onderwijsinstellingen: algemeen
Trefwoord: Onderwijsstelsels, Lager onderwijs, Staat (politicologie)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Het lager onderwijs in betrekking tot de staatsinrigting: eene beoordelende beschouwing van het tegenwoordige onderwijs ...: staatslieden ter overweging, onderwijzers ter behartiging aanbevolen
Vorige scan Volgende scanScanned page
.203
neineude en tevens brave mannen en vrouwen
waren.
§. 156.
Met betrekking tot II valt er liet volgende uit af te leiden :
A. Eene school, welke de drie voorname voorwer-
pen van onderwijs in haar leerplan opneemt,
maar daarbij geen onderwijs voor het leven
mededeelt, dat wil zeggen: niet alle kennis
aanhoudend en zonder afwijken op het ware
menschenleven betrekkelijk maakt, geeft dus
ook geen behoorlijk onderwijs voor menschen.
B. Eene school, die het er niet op toelegt, dat
het inzigt in de levensbetrekkingen voort-
gebragt en het gemoed daarvoor tevens opge-
wekt wordt, is derhalve, op het minst geno-
men, eene zeer onvolmaakte school.
§. 157.
Terwijl het ware onderwijs voor menschen zijne
voornaamste en algemeene grondstelling betrekkelijk het
onderrigt voor het leven nader overweegt, wordt men
noodzakelijk op de gedachte gebragt, dat het leven
der menschen geen leven van ieder mensch op zich
zelven, maar slechts een loelgeregeld tezamenleven
kan wezen. Dit denkbeeld, hetwelk noodwendig moet
opkomen, bevat evenwel tevens noodzakelijk in zich
het eigenaardige leven van ieder afzonderlijk lid van
dat organisch geheel (1), en het onderwijs laat daaruit
(1) Vergelijk hiermede de Toortreffelijke spreuk van pad-
i.DS over de noodzakelijkheid van verschillende vaten in een
groot huis , en Divinitiit, Th, I , over de opvoeding der
onderscheidene, standen.