Boekgegevens
Titel: Het levende woord: stijl- en taaloefeningen vooral ten dienste van normaal- en kweekscholen
Deel: 2e stukje
Auteur: Boswijk, D.; Walstra, W.
Uitgave: Zutphen: W.J. Thieme & Cie, 1897 *
4e dr; 1e dr.: 1886
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: P.B. 831 : 4e dr.
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_204294
* jaar van uitgave niet op de gebruikelijke wijze verkregen, mogelijk betreft het een schatting
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Het levende woord: stijl- en taaloefeningen vooral ten dienste van normaal- en kweekscholen
Vorige scan Volgende scanScanned page
86
kennend; maar wekt weer het bevestigend oordeel op :
wij gaan op een anderen tijd wel naar school.
Niet naar school gaan wij morgen. Weer is de zin
ontkennend, maar wekt de nieuwe gedachte op: naar
eene andere plaats gaan wij morgen wel.
Opgaven.
a. Geef vijf voorbeelden van bevestigende oordeelende
zinnen.
b. Geef ook vijf zinnen, die ontkennend oordeelend (ver-
halend) zijn.
c. Maak zinnen, welke formeele vragen zijn.
d. Schrijf eenige materiëele vragen op.
e. Geef voorbeelden van rhetorische vragen.
f. Schrijf vijf uitroepingszinnen op.
g. Ook vijf gebiedende zinnen.
h. Ook vijf wenschende zinnen.
Veelvoudige z i n s d e e 1 e n.
I. Ome ouders gaan morgen naar Amsterdam. Vader en
moeder gaan morgen naar .\msterdam.
IJie kinderen spelen. Die kinderen dansen en springen.
In dien winkel verkoopt men levensmiddelen. In dien
winkel verkoopt men erwten, boonen en rijst.
4. Morgen bezoeken wij ticee dorpen. .Morgen bezoeken wij
Velp en Oosterbeek.
b. Zij hebben zich in drie verschillende plaatsen opgehouden.
Zij hebben zich opgehouden te Keulen, te Frankfort en
te Wiesbaden.
Het gecursiveerde deel van ieder tweetal dezer voor-
beelden doet denzelfden dienst. In de eerste zinnen
is dat deel uitgedrukt door één woord met of zonder
bepalingen, in de volgende zinnen door twee of meer
woorden. .Aangezien de meer specifieke uitdrukking van