Boekgegevens
Titel: Elementaire algebra voor lager en middelbaar onderwijs: handboek ten dienste van allen, die zich aan een examen in de wiskunde wenschen te onderwerpen
Auteur: Brogtrop, A.J.M.
Uitgave: Tiel: D. Mijs, 1881
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 2318
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_204252
Onderwerp: Wiskunde: analyse: algemeen (wiskunde)
Trefwoord: Algebra, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Elementaire algebra voor lager en middelbaar onderwijs: handboek ten dienste van allen, die zich aan een examen in de wiskunde wenschen te onderwerpen
Vorige scan Volgende scanScanned page
48
3 11
Oplossing. Stel het getal =« x, dan is de aftrekker _ X — x
4 12
11 15 5-
= — X. De rest moet _ X — x of — x ziin, zoodat wij de
16 2 8 16 ••
^^ X - 5 X
16
5 ^ - 5 X

0 = 0.
Elk getal heeft dus de genoemde eigenschap.
§ 12. Wenschen wij in het voorgaande vraagstuk, dat de rest
5
2 meer zij dan de helft van het_ deel, dan stuiten wij op de
8
valsche vergelijking 0 = 2, waaruit blijkt, dat het vraagstuk on-
mogelijk is.
Die onmogelijkheid kan ook nog blijken in de volgende gevallen:
1°. De wortel is te groot.
Men zoekt bijv. een cijfer en men vindt een waarde grooter
dan het grondtal van het talstelsel.
2°. De wortel is te klein.
Er is bijv. gevraagd naar een getal grooter dan tien en men
vindt een getal kleiner dan tien.
3°. De wortel is een gebroken getal.
Men vraagt bijv. hoeveel personen ergens geweest zijn en men
vindt een breuk.
4°. De wortel is negatief.
Men vraagt bijv. naar den prijs van een of andere koopwaar
en men vindt een negatief getal.
5°. De wortel mist een of ander kenmerk.
Men vraagt bijv. naar een vijfvoud en men vindt een getal,
dat niet door 5 deelbaar is.