Boekgegevens
Titel: Beginselen der plantkunde: ten gebruike bij het onderwijs op de middelbare scholen
Auteur: Costerus, J.C.; Behrens, Wilhelm Julius
Uitgave: Amsterdam: M.M. Olivier, 1896
4e dr; 1e uitg.: 1881
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: P.B. 2709 : 4e dr
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_204169
Onderwerp: Biologie: botanie: algemeen
Trefwoord: Plantkunde, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Beginselen der plantkunde: ten gebruike bij het onderwijs op de middelbare scholen
Vorige scan Volgende scanScanned page
Het blad.
27'
regelmaat ten opzichte van elkaar gerangschikt zijn.
Men verzuime in geen geval een tal van knoppen
nauwkeurig te onderzoeken en de losgemaakte deelen
in de gevonden volgorde op een stukje wit carton te
hechten. Mocht de ontleding bemoeielijkt worden door
hars, zooals bij onzen wilden kastanje, dan moet men
den knop een paar dagen in naphtha leggen, waai'na
de schubben zeer
licht loslaten. Bij
de bestudeering
van knoppen heeft
men op vier zaken
te letten: 1°. op
de haarbekleeding
der loof bladeren;
2°. op de gedaante
der schubben; 3".
op het belangrijke
feit dat er meer-
malen overgangs-
vormen van de
schubben tot de
loofbladeren zijn
aan te wijzen, het-
geen voor ons een reden te meer is om de schubben
ook als bladeren te beschouwen; 4". op de rol, die de
steunblaadjes in den knop spelen.
Het onderzoek van knoppen leert ons bovendien
nog kennen dat afgezien van het onderscheid in be-
dekte en naakte knoppen er met het oog op de
verdere samenstelling drie soorten bestaan, nm. blad-
knoppen, bloemhiopiKn en gemengde knoppen, en ten
V
Fig