Boekgegevens
Titel: Gevaarlijke strekking van het openbaar onderwijs in Nederland
Auteur: Brouwer, Theodorus
Uitgave: 's-Hertogenbosch: J.J. Arkesteyn en Zoon, 1838
Opmerking: Overdr. uit.: Catholijke Nederlandsche Stemmen ; 35-39
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: 677 D 28
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_204055
Onderwerp: Onderwijs: openbaar en bijzonder onderwijs
Trefwoord: Openbaar onderwijs, Religieuze aspecten, Nederland
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Gevaarlijke strekking van het openbaar onderwijs in Nederland
Vorige scan Volgende scanScanned page
— 34 —-
keld, — zoo teerden zig dieren vangen en doo-
den, zij vonden iiet vieescli waarschijnlijk sina-
kelijk — en dergelijke zotheden Rieer! — Zelfs
wordt, ongeloofelijke zaak! in dit kinderboekje
de belagchelijke stelling van den scherpzinni-
gen Burnet wederom opgewarmd; over den oor-
sprong der taal: leest hier 'smans woorden:
> Het eerste blijk en bewijs van het verstand
> in den mensch, was de spraak. De gewaar-
» wordingen van smart, van vreugde, van ver-
» wondering, van vrees, deden de menschen ,
» bijna onwillekeurig eenige toonen of geluiden
» voortbrengen , even geiQk wij hetzelfde bij-.
» de meeste dieren gewaar worden: ach ! o !
» ai! ha! hu I Deze toonen der gewaarwordin-
> gen, waren het eerste begin der spraak. —
» Vervolgens hoorde de mensch de geluiden
> der dieren, en bootste dezelve na. Hij hoor-
» de het geluid des donders, het suizen van
> den wind, het geklots der golven, het zach-
» te murmelen van bronnen en beken, en boots-
» te met zijne spraakwerktuigen de gehoorde
> toonen na.. Hij vond schielijk eene zekere
> overeenkomst tusscben de indrukken, die op
» zijn oog en op zijn oor werden gemaakt. De
> sterk verblindende kleuren en het schelklin-
» kend, gillend geschrei, maakten eenen ge-
» Igken indruk en een gelijk gevoel; zij wer^