Boekgegevens
Titel: Gevaarlijke strekking van het openbaar onderwijs in Nederland
Auteur: Brouwer, Theodorus
Uitgave: 's-Hertogenbosch: J.J. Arkesteyn en Zoon, 1838
Opmerking: Overdr. uit.: Catholijke Nederlandsche Stemmen ; 35-39
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: 677 D 28
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_204055
Onderwerp: Onderwijs: openbaar en bijzonder onderwijs
Trefwoord: Openbaar onderwijs, Religieuze aspecten, Nederland
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Gevaarlijke strekking van het openbaar onderwijs in Nederland
Vorige scan Volgende scanScanned page
— 18 —-
oorloofde wijze wordt onderwezen. —
Wilde ik tot staving dezer voorstellen uit
alle tot schoolgebruik ingerigte werkjes slechts
iets aanhalen, dan zon er voorzeker, in ons
van schoolmeesters werken overstroomd vader-
land , geen einde te vinden zijn ; bepalen wij er
ons derhalve toe , om eenige proeven aan te voe-
ren uit de meest in gebruik zijnde. —
Zedeeunde.
» Het onderwijs in den Godsdienst zij zoo
> min mogelijk leerstellig, slechts de algemee-
» ne leerbegrippen moeten naar vatbaarheid en
» jaren worden uitgebreid, zonder inmenging
> van eenig genootschappelijk gevoelen^''' Ous
is het gevoelen van onze eerste Schoolopzie-
ners — dus ook is de taal van de zich
noemende maatschappij tot nut van 't alge-
meen (1). Volgens dit beginsel, bepaalt men
er zich in de scholen toe, om de kinderen
in de geschiedenis opmerkzaam te maken, op
de deugden of ondeugden van zekere man-
nen, die, of als voorbeelden ter navolging, of
ter afschrikking van het kwade worden voor«
(1) Men vergelijke fle bekroonde Verhandeling van
W. H. SuRiNOAR, Onderzoek naar de oorzaken enz. ,
uitgegeven door de maatschappij tot nut van 't alge'
mten, 1823, — bl. SI.