Boekgegevens
Titel: Zedelijk onderwijs voor kinderen, tot regeling van derzelver gedrag in- en buiten de schoolen
Auteur: Jungst, J.P.; Anslijn, N.
Uitgave: Zutphen: W.J. Thieme, 1833
Nieuwe uitg.
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: 751 J 13
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_203951
Onderwerp: Pedagogiek: ethische vorming (pedagogiek)
Trefwoord: Ethische vorming, Deugden
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Zedelijk onderwijs voor kinderen, tot regeling van derzelver gedrag in- en buiten de schoolen
Vorige scan Volgende scanScanned page
~ 7» —
gerust kunnen gelooven, dewijl zij ons van God
zeiven zijn medegedeeld in de II. Sclirift.
V. Wat volgt iiieruit verder ?
A. Dat die godsdienst een zeer geschikt mid-
del moet zijn voor alle menschen, om zelfs den
onkundigsten wijsheid te leeren.
V. Wat is het grootste voorregt van de
Christelijke Godsdienst?
A. Dat dezelve ons niet alleen in dit leven
tot wijze, deugdzame, en vergenoegde menschen
maakt, maar ons ook van eene toekomende ge-
lukzaligheid na dit leven verzekert.
V. Hoe moet ik dit verstaan?
A. Door het Christendom zijn wij volkomen
overtuigd geworden, dat wij menschen niet al-
leen voor dit korte leven op de,wereld bestaan;
maar dat er nog een ander leven aanstaande is,
hetwelk na onzen dood begint,
V. Hoe wordt dit genoemd?
A. Onze onsterfelijkheid, het eeuwig leven,
en ook — de staar van vergelding.
V. Is deze ontdekking voor ons van veel ge-
wigt ?
A. Ja: deze is de grootste ontdekking, die
ooit den mensch kan gedaan worden.
V. Waarom?
A. Omdat wij daardoor opgewekt worden
om onze kennis te vermeerderen en ons zeiven
te volmaken.
; V. Waarom nog meer?
A, Omdat de bewustheid onzer eeuwige voort-
1