Boekgegevens
Titel: Zedelijk onderwijs voor kinderen, tot regeling van derzelver gedrag in- en buiten de schoolen
Auteur: Jungst, J.P.; Anslijn, N.
Uitgave: Zutphen: W.J. Thieme, 1833
Nieuwe uitg.
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: 751 J 13
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_203951
Onderwerp: Pedagogiek: ethische vorming (pedagogiek)
Trefwoord: Ethische vorming, Deugden
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Zedelijk onderwijs voor kinderen, tot regeling van derzelver gedrag in- en buiten de schoolen
Vorige scan Volgende scanScanned page
VAN DE BEWEF.GaEDEXF.N TOT, EN DE GEVOL
' GEN VAN EEN ZEDELIJK GOED GEDRAG.
V» Wanneer een kind al deze lessen op-
volgt, wat mag het dan verwachten V
A. Dat het op deze wereld een gerust en
gelukkig leven kan leiden.
V. Is dit van veel belang voor den mensch?
A. O ja: alle menschen hebben eene begeerte
om gelukkig te worden; en onze redelijke na-
tuur en de Godslienst zeggen ons, dat het pligt-
matig is, daarvoor het eerst en het meest te
zbrgén. ^
V. Waarin bestaat het ware geluk van een'
mensch ?
A. In eene inwen.iige gerustheid en eene be-
stendige tevredenheid van hart.
V. Moet men dan niet rijk ziïn en alles kun-
nen genieten om gelukkig te heeteji ?
A. Neen: schoon rijkdom en overvloed zeer
wenschelijk zijn, zoo zijn dezelve echter niet in
staat om ons op den duur gelukkig te maken.
Jezus zegt zelf: „hef^is niet in den overvloed
gelegen, dat iemand leefc uit zijne goederen."