Boekgegevens
Titel: Zedelijk onderwijs voor kinderen, tot regeling van derzelver gedrag in- en buiten de schoolen
Auteur: Jungst, J.P.; Anslijn, N.
Uitgave: Zutphen: W.J. Thieme, 1833
Nieuwe uitg.
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: 751 J 13
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_203951
Onderwerp: Pedagogiek: ethische vorming (pedagogiek)
Trefwoord: Ethische vorming, Deugden
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Zedelijk onderwijs voor kinderen, tot regeling van derzelver gedrag in- en buiten de schoolen
Vorige scan Volgende scanScanned page
56 —
bedden en 'onder dikke en warme dekens
slaapt ?
A. Neen , dit verzwakt mede het ligch aam
Eene matras van paardenhaar of zeegras , en
geene te dikke dekens zijn het verkieslijkst.
V. Is het goed, in warme vertrekken te sla-
pen?
A. Neen: in warme vertrekken te slapen
verzwakt en is ongezond. lii koele vertrekken ,
slaapt men ook veel geruster, omdat daarin de
lucht zuiverder is.
V, Wat moeten wij ten aanzien van onze
slaapvertrekken nog in acht nemen?
A. Dat wij dezelve dikwijls luchten, en des
nachts geene sterkriekende bloemen in dezelve
plaatsen.
V. Hoe gedragen zich vele kinderen, als zij
ziek zijn?
V. Veelal verdrietig en ongeduldig, zoo dat
zij naauwelijks willen aangeraakt worden.
V. Is hun dit nadeelig?
A. Ja, want zulks vertraagt de genezing , en
is lastig voor degenen, die met hen moeten om-
gaan.
V. Is er meer , dat de genezing kan vertra-
gen?
A. Ja: de geneesmiddelen niet te willen ge-
bruiken.
V. En wat nog?
A. Het eten of drinken van dingen, die de