Boekgegevens
Titel: Zedelijk onderwijs voor kinderen, tot regeling van derzelver gedrag in- en buiten de schoolen
Auteur: Jungst, J.P.; Anslijn, N.
Uitgave: Zutphen: W.J. Thieme, 1833
Nieuwe uitg.
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: 751 J 13
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_203951
Onderwerp: Pedagogiek: ethische vorming (pedagogiek)
Trefwoord: Ethische vorming, Deugden
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Zedelijk onderwijs voor kinderen, tot regeling van derzelver gedrag in- en buiten de schoolen
Vorige scan Volgende scanScanned page
— 52 —
gedeelte toegereikt wordt.
5, Houdt men ons een bord toe, om zeiven
daarvan te nemen, dan neme men hetgene het
naast voor ons ligt; men reike niet naar eene
andere plaats , en nog minder draaije men het
bord of den schotel rond, om voor zich het
beste te kiezen.
V. Welke spijzen zijn gezond voor den
mensch ?
A. Voor gezonde menschen zijn allerlei rijpe
vruchten, wel toebereide en gaar gekookte spij-
zen gezond, mits zij matig gebruikt worden.
Echter moeten wij altijd aan de voortbrengse-
len van ors eigen land de voorkeur geven.
V. Wat moet men in het algemeen in acht
nemen?
A. Dat men niet te veel vleesch eet, dewijl
daardoor gevaarlijke ziekten kunnen ontstaan.
Te velerlei spijzen onder elkander gegeten, als-
mede zulke, die met vele specerijen toebereid
worden, zijn zeer ongezond.
V. Noijm mij eenige spijzen, ^die voor alle
menschen gezond zijn?
A. ' Allerhande keuken-groenten en peulgewas-
sen, wortelen, aardappelen, en boomvruchtjen ;
ook rijst, grutten en gierst, met een weinig
vleesch, alles wel gaar-gekookt, gestoofd of
gebraden', en daarbij goed brood.
V, Wat noemt gij goec'. brood?
A. Dat van best konn tn wel doorbakken.