Boekgegevens
Titel: Zedelijk onderwijs voor kinderen, tot regeling van derzelver gedrag in- en buiten de schoolen
Auteur: Jungst, J.P.; Anslijn, N.
Uitgave: Zutphen: W.J. Thieme, 1833
Nieuwe uitg.
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: 751 J 13
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_203951
Onderwerp: Pedagogiek: ethische vorming (pedagogiek)
Trefwoord: Ethische vorming, Deugden
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Zedelijk onderwijs voor kinderen, tot regeling van derzelver gedrag in- en buiten de schoolen
Vorige scan Volgende scanScanned page
— 48 —
warm te houden, waardoor het hoofd zwak en
onzuiver wordt: echter moet', in de open lucht,
het hoofd gedekt zijn.
V. Hoe moet men zich kleedcn ?
A. Men moet zich, van zijne kindsheid af ,
niet te warm kleeden ; ook moeten de kleederen
los om het lijf -zitten, opdat den noodigen om-
loop van het bloed niet verhinderd worde.
V. Welke kleederen zijn derhalve zeer scha-
delijk voor de gezondheid?
A. Te naauwe hemdsboorden, of te sterk
toegetrokkene stroppen; te warme dassen, te
naauwe schoenen, en vooral de keurslijven.
V. Welke zorg hebben kinderen voor hunne
kleederen te dragen? »
A. Zij moeten die altijd op eene daartoe be-
stemde plaats leggen, dezelve zindelijk bewa-
ren , en niet scheuren of bederven.
V. Is de zindelijkheid nuttig?
A. Ja; zij bevordert onze gezondheid, en
verstrekt den kinderen en hunnen ouders tot
eer.
Dikwerf maakt een zindelijk kind,
Door zijn netheid, zich bemind:
Hen, die vuil en slordig gaan.
Ziet men met verachting aan.
V. Mogen de kinderen wel op zeer kostbare
kleedcren gezet zijn ?
A, Neen; dewijl zij jiiet weten, of hunne