Boekgegevens
Titel: Zedelijk onderwijs voor kinderen, tot regeling van derzelver gedrag in- en buiten de schoolen
Auteur: Jungst, J.P.; Anslijn, N.
Uitgave: Zutphen: W.J. Thieme, 1833
Nieuwe uitg.
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: 751 J 13
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_203951
Onderwerp: Pedagogiek: ethische vorming (pedagogiek)
Trefwoord: Ethische vorming, Deugden
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Zedelijk onderwijs voor kinderen, tot regeling van derzelver gedrag in- en buiten de schoolen
Vorige scan Volgende scanScanned page
— 44 —
— Men zal zich daarna eer beklagen, dat men te
veel dan dat men te weinig gesproken heeft.
V. Waarom heeft men over het zwijgen zel-
den berouw?
A. Omdat men altijd nog zeggen kan hetgene
men eerst verzwegen heeft; doch, wat men
eens gesproken heeft, kan nooit terug genomen
worden.
V. Wie is in een gezelschap de onverdrage-
lijkste ?
A. Hij , die alleen het woord wil voeren.
V. Maakt zich zulk een mensch ook niet be-
lagchelijk en gehaat ? '
A. Ja, want veel spreken en altijd' verstandig
spreken gaat zelden zamen: het verstand moet
altijd de tong besturen.
V. Wie fpreekt nooit genoeg?
A. Die altijd verstandig spreekt.
V. En wie altijd te veel?
A. Die zotte reden voortbrengt.
V». Is het welvoegelijk, in een gêzelschap
geheel niet te spreken?
A. Neen : eene beschroomdheid, waarbij
men in een gezelschap den mond niet durft ope-
nen, is bijna even verkeerd als de onbeschaam-
de snapzucht, die een' ander' niet vergunt te •
spreken.
Wees ras in 't hooren, traag ia 't spreken:
Het zwijgen is veeleer een teeken