Boekgegevens
Titel: Zedelijk onderwijs voor kinderen, tot regeling van derzelver gedrag in- en buiten de schoolen
Auteur: Jungst, J.P.; Anslijn, N.
Uitgave: Zutphen: W.J. Thieme, 1833
Nieuwe uitg.
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: 751 J 13
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_203951
Onderwerp: Pedagogiek: ethische vorming (pedagogiek)
Trefwoord: Ethische vorming, Deugden
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Zedelijk onderwijs voor kinderen, tot regeling van derzelver gedrag in- en buiten de schoolen
Vorige scan Volgende scanScanned page
Ff
— 40 —
A. Als zij zich over. hunne kinderen niet be-
hoeven te schamen, wanneer zij met deze in
het gezelschap van andere menschen zijn.
V. Waarin kunnen de kinderen misdoen, als
zij met hunne ouders, of'alleen, bij andere
menschen zijn?
A. Als zij daar overal rond loopen en alles
aangrijpen. Hierdoor bederven zij dikwijls het
goed van anderen.
■ V. Wat behoort dan een ordelijk kind hierbij
in acht te nemen?.
-A. Dat het zonder verlof in de huizen of
tuinen van andere menschen niets aanraakt of af-
plukt. ^
V. Kunnen de kinderen zich , in gezelschap-
pen, ook aan de tafel te buiten gaan?
A. Ja, wanneer zij om het eene of andere
vragen , dat op de tafel is , eer het hun aange-
boden of gegeven wordt, of op eenige andere
wijze door hun gedrag toonen, dat zij Jaarvan
iets begeeren.
V. Waardoor verder ?
A. Door niet tevreden te zijn met hetgene
hun gegeven wordt. '
V. En waardoor nog ?
A. Door morsende te eten, of onrustig te
zitten.
V. En wat is veelal het gevolg van het
■morsen? '
A. Dat zij ligt het tafelgoed of iemands klee-
deren bederven.