Boekgegevens
Titel: Zedelijk onderwijs voor kinderen, tot regeling van derzelver gedrag in- en buiten de schoolen
Auteur: Jungst, J.P.; Anslijn, N.
Uitgave: Zutphen: W.J. Thieme, 1833
Nieuwe uitg.
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: 751 J 13
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_203951
Onderwerp: Pedagogiek: ethische vorming (pedagogiek)
Trefwoord: Ethische vorming, Deugden
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Zedelijk onderwijs voor kinderen, tot regeling van derzelver gedrag in- en buiten de schoolen
Vorige scan Volgende scanScanned page
— 35 —
U. Over de pligten van een kind jegens
volwassenen. *
V. Waarcjoor 'kan zich een kind bij andere
menschen bemind maken?
A. Docir een goed voorkomen.
V. Wat behoort tot een goed voorkomen ?
A. Eene gepaste houding des ligchaams, wel-
ke niets gedwongens of onnatuurhjks heeft.
V. Waarin kan het ongedwongene en na-
tuurlijke bijzonder blijken?
A. In gebaarden , spraak , en daden.
V. Vindt men die goede houding, die na-
tuurlijke gebaarden , en het bevallig spreken al-
tijd bij kinderen van rijke ouders ?
A. Neen, men vindt die ook wel bij kinde-
ren van minvermogenden, welke hierin die van
rijke ouders niet zelden overtreiFen.
V. Hoe moeten kinderen oude lieden altijd
bejegenen ?
A. Met achting en ontzag.
V. Als oude menschen eenigen misslag be-
gaan , is het kinderen dan niet geoorloofd daar-
om te lagchen?
A. Neen, dit is ten hoogste onbetamelijk:
want oude menschen kunnen zeer ligt misslagen
hebben , inzonderheid , wanneer hunne zintuigen
beginnen te verzwakken en hun geheugen af te
nemen.
V. Is het vvelvoegelijk, wanneer kinderen ^
2,*