Boekgegevens
Titel: Zedelijk onderwijs voor kinderen, tot regeling van derzelver gedrag in- en buiten de schoolen
Auteur: Jungst, J.P.; Anslijn, N.
Uitgave: Zutphen: W.J. Thieme, 1833
Nieuwe uitg.
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: 751 J 13
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_203951
Onderwerp: Pedagogiek: ethische vorming (pedagogiek)
Trefwoord: Ethische vorming, Deugden
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Zedelijk onderwijs voor kinderen, tot regeling van derzelver gedrag in- en buiten de schoolen
Vorige scan Volgende scanScanned page
~ 33 •—
doen, zoo zij willen, dat men iets goeds van
hunne lieve ouders zal denken?
A. Zich altijd nederig en vriendelijk jegens
alle menschen gedragen , en dus hunne waarde
in niets anders zoeken dan in een goed gedrag.
Zij: vriendlijk jegens uws gelijken;
Betoont hun minzaam liefde-blijken:
Menschlievendheid, die edle deugd ,
Moet elk betrachcen — ook de jeugd.
iii/iimv
Weest ook bescheiden aan uw mindren.
Al waren 't de allerarmste kindren,
Al was 't een vijand, die u haat:
Vergeldt aan hem dan goed voor kwaad.
'I/W'VIVM
De dwaas beroemt zich op zijn' schat,
Zijn' hoogen staat of eer:
De deugd is de adel van ons hart.
Zij geldt oneindig meer.
V. Moet een kind ook omzigtig zijn in de
keus van zijne speelmakkers ?
A. Ja: het moet vooral de zulken uitkiezen ,
die zedig zijn van gedrag, vlijtig en opmerkzaam
■in de school, en door geene lage en hartbeder-
vende straattaal, door vloeken en zweren, zich
de verachting van een ieder op den hals halen.
V. Welke kinderen moet het dan tot zijne
speelmakkers kiezen?
' A. Brave kinderen, van wier omgang het
zelfs nut kan trekken.