Boekgegevens
Titel: Zedelijk onderwijs voor kinderen, tot regeling van derzelver gedrag in- en buiten de schoolen
Auteur: Jungst, J.P.; Anslijn, N.
Uitgave: Zutphen: W.J. Thieme, 1833
Nieuwe uitg.
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: 751 J 13
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_203951
Onderwerp: Pedagogiek: ethische vorming (pedagogiek)
Trefwoord: Ethische vorming, Deugden
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Zedelijk onderwijs voor kinderen, tot regeling van derzelver gedrag in- en buiten de schoolen
Vorige scan Volgende scanScanned page
— 48
V. Waarom doen zij zulks?
A. Omdat zij geen belang stellen in de lessen,
en niet denken, dat ieder mensch verpligt is om
iets goeds te leeren ter bevordering van zijn tij-
delijk en eeuwig geluk.
V. Wat moet een kind, hetwelk zich de school
behoorlijk ten nutte wil maken, in huis doen?
A. Het moet zich tot het onderwijs, dat in
de school gegeven wordt, voorbereiden, en, na
den schooltijd, de lessen behoorlijk herdenken.
Gij moet uwe ouders nedrig eeren;
Uws meesters lessen hoog waarderen;
Gehoorzaam zijn aan Gods bevel:
Daa gaat het u bestendig wei.
noxrltiv
Als uwe ouders iets verbieden,
Weest gehoorzaam, vraagt hun niet:
Waarom moet dat juist geschieden?
Doet slechts wat men u gebiedt.
' vt/vvwivv
Een kind, dat goede leer en wijzen raad versmaadt,
Wonlt, tot zijn ongeluk, geheel verhard in't kwaad.
Kunst, wetenschap, en deugd
Verschaffen aan de jeugd
Geluk en blijde dagen:
Wien zou dit niet behageri?
Dat nooit de ledigheid uw' kostbren tijd vertere:
De luiaard komt tót niets — een vlijtig mensch tot eene.