Boekgegevens
Titel: Zedelijk onderwijs voor kinderen, tot regeling van derzelver gedrag in- en buiten de schoolen
Auteur: Jungst, J.P.; Anslijn, N.
Uitgave: Zutphen: W.J. Thieme, 1833
Nieuwe uitg.
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: 751 J 13
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_203951
Onderwerp: Pedagogiek: ethische vorming (pedagogiek)
Trefwoord: Ethische vorming, Deugden
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Zedelijk onderwijs voor kinderen, tot regeling van derzelver gedrag in- en buiten de schoolen
Vorige scan Volgende scanScanned page
— 13 —
ecne buiging groeten; maar voor het overige sti]
zijn.
3. Van de houding des ligchaams bij het
zitten en het lezen, als ook van het te
houden gedrag omtrent het zingen
in de school.
V. Welke onbetamelijkheden moeten bij het
zitten in de school vermeden worden ?
A. Allerlei wanvoegelijke houdingen.
V. Hoe moeten de leerlingen dan in de school
zitten?
A. Regt op, niet op den elleboog leunende
of met de hand onder het hoofd. Zij mogen al-
leen de handen op de tafel houden.
V. Hoe moeten de voeten staan? ■
A. Behoorlijk nevens en niet over elkander ,
regt vooruit op het voetbankje.
V. Als de leerlingen aan tafel zitten te lezen,
hoe moet dan de houding van hun ligchaam zijn?
A. Zij mogen alleen de handen op de tafel
leggen, en daarmede het boek vasthouden.
V. Mogen zij wel het boek kort bij het gé-
zigt houden?
'A. Neen, en ook het hoofd niet gebukt of
de kin op de borst leggen, maar slechts de oogen
matig nederslaan.
V. Welke schadelijke gevolgen kan dit anders
hebben?