Boekgegevens
Titel: Zedelijk onderwijs voor kinderen, tot regeling van derzelver gedrag in- en buiten de schoolen
Auteur: Jungst, J.P.; Anslijn, N.
Uitgave: Zutphen: W.J. Thieme, 1833
Nieuwe uitg.
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: 751 J 13
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_203951
Onderwerp: Pedagogiek: ethische vorming (pedagogiek)
Trefwoord: Ethische vorming, Deugden
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Zedelijk onderwijs voor kinderen, tot regeling van derzelver gedrag in- en buiten de schoolen
Vorige scan Volgende scanScanned page
•TT
— lo —
en zijne haren uitgekamd en in orde gebragt te
hebben, kleedt men zich , wensclit ^an zijne
huisgenooten, zoodra men die ontmoet, eenen
goeden morgen, en gebruikt dan het ontbijt,
waarbij men niet veigeten moet, God eerbiedig te
bidden en te danken.
V. Wat behoort men na het ontbijt te doen?
A. Zijne schoollessen over te zien, en dan
op zijn' tijd naar de school, en zondags naar de
Icerk te gaan.
V. Wat heeft men, ten aanzien van het
schoolgaan , in acht te nemen ?
A. Dat men altijd op den bestemden tijd ter
school komt, en nimmer, zonder gewigtige ver-
hinderingen, eenen enkelen keer de school ver-
zuimt , dewijl dit altijd verlies is, hoe naarstig
men naderhand ook zijn moge.
V. Waaraan- moet men vooral bij het naar
school gaan denken?
A. Of men ook iets, van hetgene men in de
school noodig heeft, vergeet.
V, Hoe moet men naar de school gaan?
A. Stil en zedig, en op. straat de menschen
beleefd groeten.
V. Waarom moet men dit doen?
A. Dewijl men zulke kinderen, die op straat
geraas en getier maken of andere onbetamelijkhe-
den begaan, voor onwellevend, slecht opgevoed,
en schaamteloos houdt.