Boekgegevens
Titel: Dichtbij en veraf: kleine aardrijkskunde
Auteur: Doeleman, A.
Uitgave: Tiel: D. Mijs, 1890
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 3425
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_203851
Onderwerp: (Sociale) geografie, cartografie, planologie, demografie: geografie van de aarde
Trefwoord: Geografie, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Dichtbij en veraf: kleine aardrijkskunde
Vorige scan Volgende scanScanned page
34
4. MIDDELEN VAN VERKEER.
§ 43. De tallooze waterwegen in ons Vaderland bevor-
deren in hooge mate het verkeer. Zand-, grint-, klei-, schelp
en straatwegen verbinden de meeste dorpen en steden me
plaatsen in den omtrek. Maar het snelste vervoer heeft doo
middel van spoorwegen plaats. Deze behooren lot verschil
lende maatschappijen. Zoo spreekt men van de Rijnspoorweg
maatschappij,") de Ilollandsche IJzeren-Spoorwegmaatschappi.
enz. De meeste spoorwegen in Nederland zijn Staatsspoor
wegen (Noordernet en Zuidernet).
Om een goed overzicht der spoorwegen te krijgen, zullen
we te Utrecht, het middelpunt van het Nederlandsche spoor-
wegnet, beginnen.
Van Utreolit kan men in O richtingen sporen :
1. naar Amsterdam over Breukelen,
2. » » » Hilversum,
3. » Amersfoort,
4. » Arnhem,
5. » Bokstel over Kuilenburg, Geldermalsen, Zalt-
Bommel, 's Bosch,
6. D Rotterdam over Harmeien (dit is weer verbonden
met Breukelen), Woerden en Gouda.
In Amsterdam komen 4 lijnen sanien:
1. naar Utrecht over Breukelen,
2. 1) » » Hilversum,
3. 9 Rotterdam over Haarlem, Leiden (verbonden
met Woerden), 's Gravenhage (verbonden met
Gouda), Delft, Schiedam,
4. » Helder over Zaandam, Uitgeest (verbonden met
Haarlem), Alkmaar.
') De lijnen dezer maatschappij zullen denlielijk binnen liorten tijd
aan den Staat komen.