Boekgegevens
Titel: Geschiedenis der Nederlansche letterkunde: voor gymnasiën en zelf-onderricht
Auteur: Hofdijk, W.J.
Uitgave: Amsterdam: Gebroeders Kraay, 1864
3e dr
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: NO 91-60
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_203771
Onderwerp: Taal- en letterkunde naar afzonderlijke talen: Nederlandse letterkunde
Trefwoord: Bellettrie, Nederlands, Geschiedenis (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Geschiedenis der Nederlansche letterkunde: voor gymnasiën en zelf-onderricht
Vorige scan Volgende scanScanned page
VOORBERICHT.
Hoe lief mij onze schootie moedertaal is, in haren gant-
sclien omvang, en koe gaarne ik menig verouderd woord, zoo
het slechts eene geheel eigenaardige beteekenis heeft, in het
schrijf-, ja des uoods in het spraakgebruik zoii willen te rug
gevoerd zien — ik heb echter een onooorvmardelgken afkeer
van verouderde zegsioijzen, waar z// in den zin van „versleten!'
moeten worden verstaan. En toch zie ik my genoodzaakt thands
van éen dezer gebruik te moeten maken:
„Bg de aanvaarditig mijner betrekking aan het Stedelgk
Gymnasium zag ik naar eene geschikte handleiding om, die
my als leiddraad by het onderricht in de Nederlandsche Let-
terkunde dienen kon. Ik vond evenwel niet, wat ik naar
mijne zienswijze geschikt rekenen mocht, en besloot zelf de
hand aan het werk te slaan. De volgende bladeren zijn daar-
van hel gevolg."
Ik heb geene andere inleiding dan deze, omdat zy in waar-
heid het ontstaan van mijn boek ten volle verklaart.