Boekgegevens
Titel: Zinsontleding: een beknopt leerboekje voor de volksschool
Auteur: Dale, ... van
Uitgave: Schoonhoven: S.E. van Nooten, 1863
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: IWO 776 B 19
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_203735
Onderwerp: Taal- en letterkunde naar afzonderlijke talen: Nederlandse taalkunde
Trefwoord: Ontleding (taalkunde), Nederlands, Grammatica, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Zinsontleding: een beknopt leerboekje voor de volksschool
Vorige scan Volgende scanScanned page
w
52
{ .
andere zinnen ingelascht worden. JI?J («z ini sie r)
zeide, dat het ongeoorloofd was. Op onze reis door
Nederland hwamen wij te ^s Gravenhage [d at de
zetel des bestuur s is)^ bezochten Leiden en
eindelijk Amsterdam.
42. De gedachtestreep vcoYdX om eene ongewone
rust in de rede aan te duiden, die gebezigd M'ordt,
om de aandacht van den hoorder te spannen of het
bewogen gevoel van den sjireker aan te duiden.
B. V.: Ik wil de %iwe —ja ^ voor eeuwig de uwe
zijn. — TLen vloot wordt toegerust om over de haren —■
neen! om over velden en akkers Leiden ie komen
spijzigen.
Brengt de spreker den volzin niet ten einde, dan
plaatst men eenige punten , heletselteeken' genoemd,
in plaats van de gedachtestreep: Wij zouden ^jongelui l
hier nog meer van ktmnen zeggen . raaar.....
Dl
i