Boekgegevens
Titel: De vrijheid van onderwijs, het schrikbeeld dezer dagen: een wenk voor allen die het wel met het vaderland meenen
Auteur: Hoeven, A. van der
Uitgave: Amsterdam: J.M.E. Meijer, 1848
[S.l.]: M.J. Portielje
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Br. M a 21
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_203532
Onderwerp: Recht: bestuursrecht: overige
Trefwoord: Vrijheid van onderwijs, Nederland
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   De vrijheid van onderwijs, het schrikbeeld dezer dagen: een wenk voor allen die het wel met het vaderland meenen
Vorige scan Volgende scanScanned page

Indien er een woord is, dat aangenaam klinkt, en
den mensch zijne waarde doet gevoelen, dan is zulks
het tooverwoord Vrijheid. Dit woord toch is het, dat
in de wereldgeschiedenis de grootste rol speelt, dat
steeds de volken in beweging bragt, en hun met op-
offering van goed en bloed tot leus strekte. Het is
der menschelijke natuur eigen, om onderdrukking met
alle mogelijke middelen te keer te gaan, en ofschoon
zekere tijdruimten der geschiedenis den onderdrukker
als zegevierende voorstellen, vroeger of later treft
men weder de keerpunten aan, waarop de vrijheid uit
haar graf herrees, en de verguisde regten der mensch-
heid zich handhaafden. Voorzeker is die zucht naar
vrijlieid, een bewijs voor den adel van het menschelijke
geslacht; zij is een instinkt en tegelijk een uitvloeisel
der menschelijke rede; zij is een middel in de hand
van den Bestuurder aller dingen, om den mensch tot
zijne hoogere opvoeding op te leiden, en daarom moet
zij eenmaal op eene volmaakte organisatie der maat-