Boekgegevens
Titel: Korte handleiding tot het gebruik der aardglobe bij het onderwijs in de wiskunstige aardrijksbeschrijving voor gymnasia, hoogere burgerscholen, instituten en tot zelfoefening
Auteur: Hennekeler, G. van
Uitgave: Assen: J.O. van Houten, 1867
4e verbeterde en verm. dr; 1e dr.: 1853
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 4574
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_203283
Onderwerp: Astronomie: praktische astronomie: algemeen, (Sociale) geografie, cartografie, planologie, demografie: geografie van de aarde
Trefwoord: Globes, Kosmografie, Tijdrekening, Positiebepaling, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Korte handleiding tot het gebruik der aardglobe bij het onderwijs in de wiskunstige aardrijksbeschrijving voor gymnasia, hoogere burgerscholen, instituten en tot zelfoefening
Vorige scan Volgende scanScanned page
zu. AFDSSLzn^.
VBAAGSTUKKEW
die met behulp der aardglobe worden opgelost.
1. VEAAGSTÜK,
Be lengte en hreedte van eene gegevene plaats der aarde
op de globe te vinden?
Men brenge, door de globe om hare as te wente-
len , de gegevene plaats aan den , in graden verdeelden,
rand van den algemeenen meridiaan , en zie welken
graad de plaats op dien rand aanwijst : dit is de
breedte van de plaats, want de verdeelde rand van
den algemeenen meridiaan wijst het aantal graden
van den meridiaanboog aan , begrepen tusschen de
plaats en den equator. Om de lengte te vinden
zie men waar de algemeene meridiaan, aan welks rand
de plaats zich nog bevindt, den equator snijdt: het
aantal graden , dat men in het snijpunt op den , ook
in graden verdeelden, equator leest, is de lengte van
de plaats , want het is de lengte van den boog des
equators , begrepen tusschen den eersten meridiaan en
den meridiaan der plaats.