Boekgegevens
Titel: Korte handleiding tot het gebruik der aardglobe bij het onderwijs in de wiskunstige aardrijksbeschrijving voor gymnasia, hoogere burgerscholen, instituten en tot zelfoefening
Auteur: Hennekeler, G. van
Uitgave: Assen: J.O. van Houten, 1867
4e verbeterde en verm. dr; 1e dr.: 1853
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 4574
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_203283
Onderwerp: Astronomie: praktische astronomie: algemeen, (Sociale) geografie, cartografie, planologie, demografie: geografie van de aarde
Trefwoord: Globes, Kosmografie, Tijdrekening, Positiebepaling, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Korte handleiding tot het gebruik der aardglobe bij het onderwijs in de wiskunstige aardrijksbeschrijving voor gymnasia, hoogere burgerscholen, instituten en tot zelfoefening
Vorige scan Volgende scanScanned page
I. APDBBIiin^.
Voorafgaande bepalingen.
De gedaante der aarde is bolvormig.
Eeizen rondom de aarde en reizen in de richting van
een' meridiaan, zijn bewijzen van eene ronde aarde.
Ecist men in de richting van een' meridiaandat
is, naar het noorden of zuiden, dan rijst of daalt,
voor elke 16 geogr. mijlen of 20 uren gaans, de
noordpool l graad ten opzichte van den horizon, welk
verschijnsel alleen door eene ronde aarde verklaard wordt.
Eveneens wijst het tijdverschil bij het reizen ooste-
lijk of westelijk, (zie no. 23) op eene ronde aarde.
Ziet men aan bet'strand der zeeieen vaartuig in de
verte naderen, dan bemerkt men eerst de masten en
langzamerhand het geheele schip, welk vérachijnsel
weder het bewijs oplevert, dat de aarde'op'die plaats
rond is. )i ' i :'
1