Boekgegevens
Titel: Korte handleiding tot het gebruik der aardglobe bij het onderwijs in de wiskunstige aardrijksbeschrijving voor gymnasia, hoogere burgerscholen, instituten en tot zelfoefening
Auteur: Hennekeler, G. van
Uitgave: Assen: J.O. van Houten, 1867
4e verbeterde en verm. dr; 1e dr.: 1853
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 4574
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_203283
Onderwerp: Astronomie: praktische astronomie: algemeen, (Sociale) geografie, cartografie, planologie, demografie: geografie van de aarde
Trefwoord: Globes, Kosmografie, Tijdrekening, Positiebepaling, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Korte handleiding tot het gebruik der aardglobe bij het onderwijs in de wiskunstige aardrijksbeschrijving voor gymnasia, hoogere burgerscholen, instituten en tot zelfoefening
Vorige scan Volgende scanScanned page
X Bladz.
51.

52.



Zondagsletter 54.

II. AFDEELING.
56,
IJL APDEELING.
Vraaorstnlcken, die met behulp der aardglobe worden
opirelost.............. 63.
1, Vraaofstnlc De lenorte en breedte van eene ge^evene
plaats op de globe te vinden ?....... 63.
2. Vraaestuk. De aardorloHe overeenkomstic^ de breedte
van eene plaats der aarde te stellen?..... 65.
3. Vraagstuk. Het verschil in tijd van twee plaatsen
f op de aarde, die onder verschillende meridianen
geleofen zijn, te vinden?
f Dit vraagstuk kan men oplossen :
a. Door middel van den unrcirkel,
- 6. Zonder den unrcirkel te gebruiken..... 68.
4. VraatTstuk. Als de tijd voor eene zekere plaats ge-
geven is, vraasjt men den tijd, op hetzelfde oogen-
blik, voor iedere andere plaats der aarde? . 69.
5. Vraagstuk. De omwoners» tegenwoners en tegen-
voeters van eenige plaats der aarde te vinden? 71.
l 1