Boekgegevens
Titel: Het teekenonderwijs op de lagere school
Auteur: Kruseman, Arie Cornelis
Uitgave: Haarlem: Erven Loosjes, 1880 *
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: KVB VHBr. 1:1
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_203275
Onderwerp: Kunstwetenschappen: onderwijs, beroepsuitoefening en organisaties van de kunstwetenschappen
Trefwoord: Tekenen, Vakdidactiek
* jaar van uitgave niet op de gebruikelijke wijze verkregen, mogelijk betreft het een schatting
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Het teekenonderwijs op de lagere school
Vorige scan Volgende scanScanned page
35
slavon, Tarithmétique, la géométrie élémentaire , l'histoire russe,
la géographie, les sciences naturelles, le dessin de figure
et le dessin linéaire, le chant et la gymnastique.
.,üans les écoles élémentaires, pour des enfants des deux
sexes, le temps d'étude est de 5 ans. Le programme comprend
la religion, le russe, l'arithmétique, l'écriture, l'histoire, la
géographie avec quelques notions d'histoire naturelle et le
dessin linéaire."
Catalogue de l'exposition du Min istère de l'In-
struction publique de Russie. (Exposition universelle
de Paris, 1878).
De „Report of the Commissioner of Education
for the year 18 76,"' "Washington, Government Printing
Office 1878, zegt het volgende:
„De invoering van het teekenonderricht als voorgeschreven
vak van onderwijs op alle openbare scholen houdt steeds de
belangstelling van alle opvoedkundigen gaande en heeft meer
en meer veld gewonnen, sedert daarop de aandacht van geheel
de Vereenigde Staten gevestigd is geworden door de wetgevende
macht van Massachusetts, die in 1870 het teekenen in de open-
bare scholen van dezen Staat bepaald voorschreef.
„Het gegeven voorbeeld is al meer en meer door de school-
autoriteiten van een groot aantal steden in de Vereenigde Staten
gevolgd, en op 14 Mei 1875 heeft de Staat New-York een
dergelyke wet vastgesteld."'
Nederlandsche Kunstbode, onder leiding van Dr. Jan
ten Brink, 1879. N. 4.
„Das ganze Fortbildungsschulwesen ist nichts weiter, als
das unerfreuliche Eingeständniss, dass in unseren Volksschulen
nicht einmal das im bürgerlichen Leben auch für den Allerge-
ringsten unbedingt erforderliche Mass von Elementarkenntnissen
erworben wird.
„Während einer achtjährigen Schulzeit bietet eine mittelmäs-
sige Volksschule ihren Schülern : Fertigkeit im Lesen und im
selbständigen Xiederschreiben einer einfachen Erzählung oder
Beschreibung ohne grobe orthographische Fehler, Uebung in
Anwendung der Grundrechnungsarten mit ganzen und gebro-
chenen Zahlen und Aehnliches. Das ist kläglich wenig und