Boekgegevens
Titel: Herinnering aan de feestviering den 27sten Juni 1880, bij het zestigjarig bestaan van het Instituut Noorthey
Auteur: Kramers, J.H.
Uitgave: [Amsterdam]: Gebr. van Es, 1880 *
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Br. R v 16
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_203203
Onderwerp: Pedagogiek: opvoeding binnen opvoedingsinstellingen
Trefwoord: Internaten, Voorschoten, Gelegenheidsuitgaven (vorm)
* jaar van uitgave niet op de gebruikelijke wijze verkregen, mogelijk betreft het een schatting
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Herinnering aan de feestviering den 27sten Juni 1880, bij het zestigjarig bestaan van het Instituut Noorthey
Vorige scan Volgende scanScanned page
20
behoeften van elke groep leerhngen, of eigen-
lijk zoo veel mogelijk van de individu's.
Dit was vooral in de laatste jaren het geval.
Enkele malen gingen wij verder dan ons
programma en werd er onderwijs gegeven in
Mechanica, Beschrijvende meetkunst enz.; andere
malen werd het onderwijs ingericht naar de
eischen der examina waaraan zich sommige
leerlingen moesten onderwerpen; en zoo moest
Noorthey wel den gang der Hoogere Burger-
scholen en Gymnasiën in het oog houden.
Zoo specialiseerend als de hooge Burger-
scholen is Noorthey niet te werk gegaan.
Wel gaven wij b.v. opzettelijke lessen in
Litteratuurgeschiedenis, Staathuishoudkunde,
Staatsinrichting, en Statistiek, maar wij
maakten van die lessen minder een systema-
tischen cursus dan dat wij die verbonden
met de lessen in Historie en Geografie.
Wij blijven er nog aan vasthouden, dat
wij niet met verscheidene talen tegelijk begin-
nen. — Bij de jongere klassen belast zich
een zelfde onderwijzer met meer vakken dan
bij de andere. — Van de andere leerlingen
vorderen wij meer eigen studie, praeparatie
en schriftelijk w^erk dan de jongere. — Regels
der grammatica laten we de leerlingen liever
vinden dan van buiten leeren; de onderwijzer
moet den leerling leiden in het waarnemen.