Boekgegevens
Titel: Theoretische gronden der rekenkunde, voor eerstbeginnenden: dienende ter inleiding tot de studie der wiskunde
Auteur: Woelderen, C.L. van
Uitgave: Meppel: H. ten Brink, 1856
2e dr
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 9866
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_203049
Onderwerp: Wiskunde: wiskunde: algemeen
Trefwoord: Rekenkunde, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Theoretische gronden der rekenkunde, voor eerstbeginnenden: dienende ter inleiding tot de studie der wiskunde
Vorige scan Volgende scanScanned page
— 61 —
Zij verder gegeven 0,41666 enz. dan hebben wij ook
hier weder 10 G = 4,1666 enz.
waaraf 1 G = 0,4166 enz.
blijft 9 G = 3,75 dit vermenigvuldigende met
100, 900 G = 375
dus 1 G m = -rV-
Nemen wij nu eens 0,428571428571 enz.
dan is 1000000 G = 428571,428571 enz.
hier af 1 G = 0,428571 enz.
blijft 999999 G = 428571.
dus 1G = uim = h
Nemen wij nog, 0,8409090909 enz.
dan is 100 G = 84,0909 enz.
waaraf 1 G = 0,8409 enz.
blijft 99 G = 83,25
dus 9900 G = 8325 *
en 1 G = UU = U-
Gaan wij nu aandachtig de bewerkingen dezer voorbeelden
na, dau zullen wij daaruit gemakkehjk den volgenden regel
afleiden:
1° Verzet de comma zooveel plaatsen van de linker-
naar de regterhand, als er cijfers in het repetendum zijn,
en verwaarloos de cijfers achter het eerste repetendum.
2° Trek van de laatste cijfers af, de cijfers, die niet
repeteren.
3° Plaats onder de rest, als noemer, zooveel negens als
er cijfers in het repetendum zijn.
4° Laat de comma in den teller weg; plaats achter den
noemer zooveel nullen als er cijfers achter de comma in
den teller stonden, en breng het gebroken onder deszelfs
eenvoudigste gedaante.

Vragen.
1. Hoe wordt een gewoon gebroken tot een decimaal ge-
broken herleid? Hoe bewijst men die bewerking?
2. Welke gebrokens gaan op, bij de herleiding tot de-
cimale gebrokens?
i