Boekgegevens
Titel: Theoretische gronden der rekenkunde, voor eerstbeginnenden: dienende ter inleiding tot de studie der wiskunde
Auteur: Woelderen, C.L. van
Uitgave: Meppel: H. ten Brink, 1856
2e dr
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 9866
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_203049
Onderwerp: Wiskunde: wiskunde: algemeen
Trefwoord: Rekenkunde, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Theoretische gronden der rekenkunde, voor eerstbeginnenden: dienende ter inleiding tot de studie der wiskunde
Vorige scan Volgende scanScanned page
— se-
is nieta in de rekenkunde en in de verdere deelen van de wis-
kunde van meer belang dan de orde; hieraan kan de onderwij-
zer den leerling niet te streng houden.
§ 66. Verdeelingsdivisie. Dezelve komt aldus te staan:
17° 12' 15" 7 / 17° / 2°
7--14
S
2° 27' 27f"
den over, die vidj nog in
7 deelen moeten verdeelen;
hetgeen wij doen, of door
die tot tertiën te maken,
of neder te schrijven: f"
dat wil zeggen, 6" in 7
deelen te verdeelen.
3
60
X 60 =
bij
180
12
7/192/27' 192
14
58
49
3 3 X 60 = 180
60 bij 15
7/195/27" 195
14
55
49 *
§ 67 Verhmidingsdivisie. Zij gevraagd 12° 13' te dee-
en op 115° 13' 12"; dan herleiden wij eerst den deeler
tot deszelfs laagste minderdeel, dus hier tot minuten, en
deelen dit, na het deeltal insgelijks tot minuten herleid te
hebben, op dit laatste product; herleiden dan deeler en
deeltal tot het laagste deel van het deeltal, dit laatste is
dan de rest.
12° 13'/115° 13' 12"/9
Het gaat dus 9 keeren,
en 18972 is de rest van
de deeling; terwijl de laat-
ste deeler is 43980. De
leerling zal wel doen ook
alles dadelijk tot seconden
te maken, en dan op de
zeKde wijze te deelen, als
wanneer liij zien zal dat de uitkomst volkomen dezelfde is;
doch de bewerking alleen iets langer.
60 60
733 / 6913 / 9
60 6597
43980 316
60
18972