Boekgegevens
Titel: Meetkundige vraagstukken voor uitgebreid lager en middelbaar onderwijs
Auteur: Versluys, J.
Uitgave: Amsterdam: W. Versluys, 1880
2e dr
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 8937
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_202958
Onderwerp: Wiskunde: meetkunde: algemeen
Trefwoord: Meetkunde, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Meetkundige vraagstukken voor uitgebreid lager en middelbaar onderwijs
Vorige scan Volgende scanScanned page
50
3. Construeer ^ 2abde.
4.
5. De rechte lijn te construeeren, wier lengte is aangewezen
door de formule ar = ]/ 5 (ab -j- cd), waarin a, b, c end
gegeven rechte lijnen voorstellen.
6. Construeer een vierkant waarvan de oppervlakte wordt
voorgesteld door ]/ bcdp, als b, c, d en p gegeven rechte
lijnen zijn.
7. Construeer de lijn {3ab—Acd), als a, b, c end gege-
ven rechte lijnen zijn.
8. Als p en q gegeven lijnen zijn, vraagt men een lijn
X = Sp^j: —te construeeren.
Het oplossen van werkstukken met behulp
Tan Tergelijkingen. !
1. Een gegeven lijn zoodanig in twee stukken te verdeelen,
dat het vierkant van het grootste stuk gelijk zij aan
tweemaal het produkt van de geheele lijn en het kleinste ;
stuk. ;
2. Een gegeven lijn zoodanig in twee stukken te verdeelen, :
dat het produkt der stukken gelijk is aan het produkt i
van twee gegeven lijnen. '
3. Een trapezium in twee met elkander gelijkvormige trape-
ziums te verdeelen, door een lijn, evenwijdig aan de
grondlijn.
4. Beschrijf een gelijkzijdigen driehoek, waarvan het opper-
vlak even groot is als dat van een gegeven vierkant. !
5, Construeer een driehoek, waarvan gegeven zijn de grondlijn, ]
de hoogte en de som der opstaande zijden. ^