Boekgegevens
Titel: Premier vocabulaire, hollandais et français, pour l'enfance. Suivi d'une journée de trois enfants, ou Petites conversations à la portée de la première enfance = Fransch en Nederduitsch woordenboekje, voor eerstbeginnenden; gevolgd door een dagverhaal van drie kinderen, of gesprekken, geschikt naar de vatbaarheid van zeer jonge kinderen
Auteur: Meerten, A.B. van
Uitgave: Utrecht: L.E. Bosch en zoon, 1868
12me éd
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 7884
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_202947
Onderwerp: Taal- en letterkunde naar afzonderlijke talen: Nederlandse taalkunde, Taal- en letterkunde naar afzonderlijke talen: Franse taalkunde
Trefwoord: Nederlands, Frans, Woordenboeken (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Premier vocabulaire, hollandais et français, pour l'enfance. Suivi d'une journée de trois enfants, ou Petites conversations à la portée de la première enfance = Fransch en Nederduitsch woordenboekje, voor eerstbeginnenden; gevolgd door een dagverhaal van drie kinderen, of gesprekken, geschikt naar de vatbaarheid van zeer jonge kinderen
Vorige scan Volgende scanScanned page
63
L. En wat doet rnen met de
wol?
De M. Men spint ze tot sa-
jet , van welke men kousen
vervaardigt; men maakt er
ook laken van.
L. Que fait-on de la toison^
La M. On en file de la lai-
ne, dont on fait des bas;
on en fait aussi du drap.
Elfde gesprek.
De vorigen.
De M. Het is zulk schoon
weder, dat wij onze wande-
ling nog wat verder zullen
uitstrekken. Laat ons door
. het afgemaaide korenland
gaan.
L. Moeder, wat heeft men
met het koren gedaan, dat
ik hier, eenige dagen ge-
leden, gezien heb?
DeM. Men heeft het afgesne-
den en in de schuur gebracht.
C. Hoe velerlei soort van ko-
ren is er?
De M. Er zijn verscheidene
soorten, als tarwe, rogge,
boekweit, enz. Van de tar-
we maakt men brood, be-
Onzième Conversation.
Les précédents.
La M. La journée est si bel-
le, que nous prolongerons
notre promenade. Traver-
sons le champ où l'on vient
de faire la récolte.
L. Maman, qu'a-t-on fait
de tout le blé que fai vu
ici, il y a quelques jours?
La M. On l'a coupé et on
l'a mis dans la grange.
C, Maman, combien de sor-
tes de blé y a-t-il?
La M. Il y en a plusieurs
sortes, comme le froment, le
seigle, le blé sarrasin, etc.
Le froment sert à faire du