Boekgegevens
Titel: Verscheidenheden voor de hoogste klassen der lagere school: een vervolg op De moedertaal
Auteur: Raaf, Harm de
Uitgave: Groningen: Noordhoff & Smit, 1883
2e dr
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 7455
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_202916
Onderwerp: Communicatiewetenschap: lezen
Trefwoord: Lezen, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Verscheidenheden voor de hoogste klassen der lagere school: een vervolg op De moedertaal
Vorige scan Volgende scanScanned page
71
minder goede kwaliteit. Zijn de struiken zeven jaar oud, dan
worden ze uigerooid en door jongere vervangen.
Op het inoogsten volgt het drogen. Dit geschiedt eerst in de
zon, daarna in ijzeren pannen boven een zwak vuur, opdat de
bladeren wel drogen maar
niet verbranden. Bij elke pan
slaat een persoon, die de
bladeren omroert en oprolt,
als ze droog genoeg zijn;
op deze wijze krijgt de thee
den vorm, waarin zij in den
handel voorkomt. Zorgvuldig
in kisten gepakt, die met
lood gevoerd zijn, wordt de
thee langs verschillende han-
delswegen over land en zee
uitgevoerd.
De Russen, die het aftrek-
sel door bijvoeging van rum
liartsterkend weten te maken,
zijn de eerste theedrinkers;
maar de Engelschen en
Amerikanen mag men. niet
vergeten.
In China en Japan is de
thee de nationale drank in
de volle beteekenis van
woord. Zij wordt door allen genoten , van den keizer tot den
geringsten daglooner; zij wordt bij alle maaltijden en op ieder luir
van den dag gedronken; zij wordt eiken gast aangeboden; zij
wordt overal pp straat en plein in kramen verkocht. Thee te
kunnen zetten en met zwier te sclienken is een bewijs van een
beschaafde opvoeding; die kunst wordt daarom in China geleerd ,
als het scliernien en dansen in Europa, 't Behoeft ons dus niet
te verwonderen, dat de smaak voor thee bij de kinderen van
het Hemelsche rijk een hoogen trap van ontwikkeling heeft