Boekgegevens
Titel: Verscheidenheden voor de hoogste klassen der lagere school: een vervolg op De moedertaal
Auteur: Raaf, Harm de
Uitgave: Groningen: Noordhoff & Smit, 1883
2e dr
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 7455
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_202916
Onderwerp: Communicatiewetenschap: lezen
Trefwoord: Lezen, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Verscheidenheden voor de hoogste klassen der lagere school: een vervolg op De moedertaal
Vorige scan Volgende scanScanned page
68
En brengt er zelfs op Java voort,
Die vruchten geeft van beste soort,
Maar wie van koffie mee mag spreken,
Verkiest, aan goeds en fijns gewoon.
Den zoeten drank der Mokkaboon!
Dien zoeten drank krijgen wij, Europeanen, echter zelden of
nooit te proeven : de Arabieren houden hem liever voor zich zeiven
of laten hem drinken door de rijke Turken. De in ons werelddeel
gedronken koffie — een hoe-
veelheid zoo groot, dat men
gerust van een zee mag si)re-
ken ! — wordt van Oost- of
West-Indische boonen ge-
trokken. Vooral Nederlan-
ders, Belgen en Duitschers
zijn als koffiedrinkers ver-
maard, en de eersten staan
bovenaan. Men mag dus zeg-
gen, dat de koffie hier een
volksdrank geworden is.
Voor den rijkste is een kop
geurige Java-koffie na den
maaltijd een versnapering,
die hij ongaarne zou missen.
Maar ook den arme smaakt
de dunne drank, met cicho-
rei opgekleurd tot iets, dat
op echte koffie gelijkt, drie-
of viermaal op een dag over-
heerlijk , zoodat hij met twee
keeren per dag niet tevreden
zou zijn. De liefde voor de koffie is dus algemeen, hoewel men
meer hartstochtelijke koffiedrinksters dan -drinkers aantreft.
De koffiepot of -kan is het midelpunt van den huiselijken kring
op werk- en feestdagen.