Boekgegevens
Titel: Verscheidenheden voor de hoogste klassen der lagere school: een vervolg op De moedertaal
Auteur: Raaf, Harm de
Uitgave: Groningen: Noordhoff & Smit, 1883
2e dr
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 7455
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_202916
Onderwerp: Communicatiewetenschap: lezen
Trefwoord: Lezen, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Verscheidenheden voor de hoogste klassen der lagere school: een vervolg op De moedertaal
Vorige scan Volgende scanScanned page
14
8. OP DE ALPEN.
Voor clcn vriend tier natuur is het bestijgen van een berg een
bron van genot. Verscheidenheid van tooneelen vindt hij in een
betrekkelijk klein bestek: hij behoeft er niet dagen en weken om
te reizen, weinige uren zijn voldoende; hij beleeft in die weinige
uren de vier jaargetijden; de tocht staalt zijn spieren, de zuivere
lucht reinigt zijn bloed. Daar wij 't echter in (Ie werkelijkheid
niet kunnen, willen we in onze verbeelding de reis ondernemen.
Door vrucht-
bare dalgron-
den gaat de
weg langzaam
opwaarts; links
en rechts zien
we tuinen en
akkers, veelbe-
lovende boom-
en wijngaar-
den. Maar wel-
dra liggen deze
beneden ons en
wij betreden
het gebied der
wouden, welke
als een breede
gordeldenberg
omsluiten.
Eerst ontmoe-
ten we forsche
loofboomen ,
later meer
naaldhout,
vooral slanke dennen en knoestige pijnen, wier harsgeur den
wandelaar tegenstroomt. Hoe hooger we stijgen, hoe lager wordt