Boekgegevens
Titel: Verscheidenheden voor de hoogste klassen der lagere school: een vervolg op De moedertaal
Auteur: Raaf, Harm de
Uitgave: Groningen: Noordhoff & Smit, 1883
2e dr
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 7455
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_202916
Onderwerp: Communicatiewetenschap: lezen
Trefwoord: Lezen, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Verscheidenheden voor de hoogste klassen der lagere school: een vervolg op De moedertaal
Vorige scan Volgende scanScanned page
Besteedt de tuinman daar eenige zorg aan, dan ziet hij zijn moeite
weldra ruimschoots beloond door de velerlei kleurschakeeringen,
welke de nakomelingen aannemen. Een bed met zulke bloemen
is een waar sieraad onzer tuinen. Wilt ge dtn man wat helpen,
ga dan/in Mei en Juni enkele takjes afleggen, d. i. bedek ze op
eenigen afstand van den stam met aarde; dan schieten ze daar ter
plaatse wortel, en gij bekomt een nieuw plantje, dat later van
de moederplant afgenomen kan worden.
2. WILLEN EN DOEN.
«Ik wil!» dus spreekt de heer;
De dienaar zegt: «Ik moet!»
Wanneer gij beide: heer
En dienaar zijt, is 't goed.
Poch niet heden: «Morgen wil ik
Dit en dat verrichten nog!»
Zwijg maar liefst tot morgenavond.
En zeg dan: «Dit deed ik toch!»
3. EEN LASTIGE LANTERFANT.
In de maatschappij zijn van die wezens, waarvan we, zoo men
ons ernaar vroeg, eigenlijk niet zouden kunnen zeggen, waar-
voor ze leven, als het niet is louter voor eigen pleizier en tot
last van anderen. Enkel uit tijdverdrijf bemoeien zij zich met
zaken, die hun volstrekt niet raken, hebben dan overal iets op
aan te merken en maken u het leven onaangenaam door hun
indringendheid en bemoeizucht.
Maar niet alleen in de menschenmaatschappij worden zij ge-
vonden, ook in de dierenwereld treft men ze aan. Sommige