Boekgegevens
Titel: Wie leest er mee?: leesboek voor de lagere school (het vijfde der eerste serie)
Auteur: Oostveen, W.F.; Brouwer, N.; Cramer, W.
Uitgave: Purmerend: J. Muusses, 1897
13e dr.
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 6981
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_202915
Onderwerp: Communicatiewetenschap: lezen
Trefwoord: Lezen, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Wie leest er mee?: leesboek voor de lagere school (het vijfde der eerste serie)
Vorige scan Volgende scanScanned page
het ergste niet. Toen Anna <ie dame verkleed had,
wilde ze haar de muilen van de boerin aandoen. Maar
die waren nergens te vinden. »Cato, geef my de muilen
eens aan," vroeg ze toen aan haar vriendinnetje, die nog
altijd moeite deed, om de japon dicht te krijgen. »Welke
muilen?" vroeg Cato. »Wel van uw boerin 1 Ik kan tocli
bij dat boerenpakje myn pop geen laarsjes aangeven!"
Toen begon Cato te lachen, dat ze schaterde. En waarom?
Wel denk eens, de boerin had geschilderde muilen aan.
Daar had Cato niet op gerekend. Dat was nu een mooie
grap. Maar er was niets aan te doen. Het beste was
maar, om beide poppen weer uit te kleeden en ieder in
haar eigen pakje te steken. Dat was ook veel beter. Je
kunt maar niet zoo in eens van een dame een boerin
maken, net zoomin, als een boerin maar zoo dadelijk
een dame wordt. De beide meisjes kleedden dus de
poppen weer uit en verwisselden nog eens de kleederen.
Dat gaf weer druk werk. Maar terwijl ze daar nu zoo
mee bezig waren, had Fik de leeren hansworst te pakken
gekregen. Hy zat er mee in een lioekje en plukhaarde
den armen Jan Klaassen, dat het meer dan erg was. De
meisjes merkten het niet, voor ze met haar poppen gereed
waren. Toen kreeg Cato er erg in. » Wacht jou!" riep
ze ' en ik geloof zeker, dat ze van plan was, Fikje eens
mores te leeren. Maar gelukkig werd er juist gescheld.