Boekgegevens
Titel: Korte natuurlijke historie, in leeslesjes voor de jeugd: een schoolboek
Auteur: [niet beschikbaar]
Uitgave: Leyden: D. du Mortier en zoon
Deventer: J.H. de Lange, 1848
Maatschappij: Tot Nut van 't Algemeen
3e dr
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 5671
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_202819
Onderwerp: Biologie: natuurlijke historie
Trefwoord: Natuurlijke historie, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Korte natuurlijke historie, in leeslesjes voor de jeugd: een schoolboek
Vorige scan Volgende scanScanned page
( 20 )
VRAGEN.
Welke klasse bevat de belangrijkste dieren voor
den mensch? — Tot welke klasse behoort de
mensch ? — Van waar hebben zij den naam van
zoogdieren? — Is er ook meestal eene evenre-
digheid tussehen het getal der tepels van een
dier en het getal der jongen ? — Waarmede is
het ligchaam der zoogdieren gedekt f — Is het
haar ook verschillend'^ — Waar zijn de vier-
voetige dieren het meest gedekt — Waarom
juist op den rug 9 — Welke dieren hebben, vol-
gens de luchtstreken , die zij bewonen, de meest
verwarmende bedekking ?
Waar leven de meeste zoogdieren"^ — Waar
andere"^ — Waarom zijn hunne voeten of be-
wegingswerktuigen verschillend ? — Hoeveel
voeten hebben de meeste landdieren ? — Hoe zijn
de voeten der landwaterdieren ? — Hoe kunnen
de vledermuizen vliegen ? —
TIENDE LES.
Vertolg.
Itoo wij eenige mierenëlers , de geschubde
dieren en eenige walvisschen uitzonderen, heb-
ben de overige zoogdieren alle tanden, welke,
overeenkomstig hun voedsel en leefwijze, ver-
schillen. Bij eenige vindt men lang vooruitste-
kende stoottanden, zoo als bij den olifant en
den narwal; en gelijk men alleen onder de zoog-
dieren, en wel onder grasvretende, herkaau-