Boekgegevens
Titel: Korte natuurlijke historie, in leeslesjes voor de jeugd: een schoolboek
Auteur: [niet beschikbaar]
Uitgave: Leyden: D. du Mortier en zoon
Deventer: J.H. de Lange, 1848
Maatschappij: Tot Nut van 't Algemeen
3e dr
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 5671
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_202819
Onderwerp: Biologie: natuurlijke historie
Trefwoord: Natuurlijke historie, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Korte natuurlijke historie, in leeslesjes voor de jeugd: een schoolboek
Vorige scan Volgende scanScanned page
( 10 )
en liet verkrijgen van nieuwe bladen in liet voor-
jaar.
De ongewone herstellingskraclit heeft plaats bij
het heeien van wonden en beenbreuken in het
dierenrijk, bij het van nieuws uitloopen van tak-
ken bij afgehouwen boomen en andere planten
in het groeijend rijk; want de vorm of gedaan-
te wordt,, zooveel mogelijk, wederom hersteld,
en daarom wordt de oorzaak hiervan, of deze
vormdrift, omdat zij herstelt, herstellingskracht
geheeten. ■—• Hoeveel voortreffelijker zijn dus
planten en dieren, dan onze menschelijke kunst-
stukken ! want deze kunnen zich zelve nooit
herstellen, wanneer zij eenig gebrek hebben.
Hoe wijs en goed is dan god , daar toch geene
ziekten of wonden genazen zouden, zoo er gee-
ne herstellingskracht in dieren en planten was !
VRAGEN.
Hoe wordt de oorzaak of kracht genoemd,
waardoor planten en dieren leven, zich voeden,
onderhouden, en de verrotting wederslaan'i —
Wanneer kunnen dieren en planten dus eerst
verrotten ? — Waardoor kunnen wij, op het ge-
zigt of gevoel, planten en dieren van elkander
onderscheiden? — Hoe heet de oorzaak, waar-
door planten en dieren hunne bijzondere gedaan-
ten verkrijgen en onderhouden? — Wanneer plan-
ten of dieren eenig gebrek krijgen, wordt dat ook
veelal weder hersteld? — Hoe heet dan de kracht,
waardoor dit geschiedt? — Hoe kan men de
herstellingskracht verdeelen? — Welke is de ge-
wone ? — Geef van deze eenige voorbeelden op. —
Welke is de ongewone? — Waardoor zijn dus
ook planten en dieren voortreffelijker, dan men-
schelijke kunststukken ? — [s deze herstellings-
Ja-acht ook nuttis? —