Boekgegevens
Titel: Korte natuurlijke historie, in leeslesjes voor de jeugd: een schoolboek
Auteur: [niet beschikbaar]
Uitgave: Leyden: D. du Mortier en zoon
Deventer: J.H. de Lange, 1848
Maatschappij: Tot Nut van 't Algemeen
3e dr
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 5671
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_202819
Onderwerp: Biologie: natuurlijke historie
Trefwoord: Natuurlijke historie, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Korte natuurlijke historie, in leeslesjes voor de jeugd: een schoolboek
Vorige scan Volgende scanScanned page
( yo )
VRAGEN.
TIW/c ia hel tweede bewerlsluigde rijk der Na-
taur 9 — Waardoor is hetzelve inzonderheid van
het eerste rijk onderscheiden ? — Zijn ook de dee-
len en derzelver gedaanten bij de gewassen zoo
bepaald en bestendig dezelfde, als bij de die-
ren ?
Is de inwendige zamenstelling der gewassen
eten zoo ongelijkvormig? — Vindt men ook bij
de gewassen zulke ingewanden, als bij de die-
ren ?
Waartoe bepaalt zich algemeen de bewerk-
tuiging van het groeijend rijk?
Waardoor onderscheiden zich voornamelijk de
sapvoerende vaten? — Welke zijn de gemeenste
en gewigtigste ? — Waarom worden dezelve spi-
raalvaten genoemd? — Wat bevaUen de lucht-
vaten ?
Heeft er ook bij de planten een icare omloop
der vochten plaats ? — Kan men sommige boo-
men omgekeerd in den grond poten, zoodat
de takken in wortels, en de wortels in takken
veranderen ? — Waardoor kan dit verklaard
worden? ■—
VEERTIGSTE LES.
Groei der gewassen.
De planten verkrijgen haar voedsel zoowel uit
de lucht, als uit den grond of het water, waar-
in zij geworteld zijn. Door de wortels slurpen
de planten het water en eenige er mede
verbondene grondsloilcn, inzonderheid het Uool-