Boekgegevens
Titel: Hulp-acte: schriftelijke werkzaamheden, gevolgd door eenige mondelinge verslagen van de examens, gehouden in April 1894 voor de acte van onderwijzer en onderwijzeres
Auteur: Jong, S. de
Uitgave: Schoonhoven: S. & W.N. van Nooten, 1894
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 5150
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_202771
Onderwerp: Onderwijs: beroepsonderwijs
Trefwoord: Examenopgaven, Pedagogische academies
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Hulp-acte: schriftelijke werkzaamheden, gevolgd door eenige mondelinge verslagen van de examens, gehouden in April 1894 voor de acte van onderwijzer en onderwijzeres
Vorige scan Volgende scanScanned page
34
woordige Stiiteu-Generaal. Alva. Zijn streven om de beden
door vaste belastingen te vervangen. Verschil in de tiende,
twintigste en honderdste penning. Alva's opvolgers. Punten
van verschil. De Furie's, oorzaken. Vergelyking tusschen
de Pacificatie van Gent en de Unie's van Atrecht en Utrecht.
Vergelijk de jaren 1602 en 1824. Oorzaken van den Atjeh-
oorlog. Verhouding tusschen Koning Willem I en zijn volk
± 1840. Redenen voor den afstand van de regeering.
Aardrijkskunde.
Spoorwegen in Gelderland. De Zuiderzee. Kusten; waar
wel, waar geen dijken? Bosschen en tramwegen in Friesland.
Loop van den Donau. Rotspoorten. De vlakten boven die
rotspoorten. De Wallachijsche Laagvlakte. De vlakten in
Amerika. Vergelijk de vlakten van de Orinoco en de Rio
de la Plata met die van den Amazonenstroom? Het ontstaan
der passaten en de richting ervan.
Natuurkennis.
Noem eene algemeene eigenschap. (Veerkracht.) Wat ver-
staan wij daaronder en waarvoor is de veerkracht nuttig?
Noem de wet van Archimedes. Toon het foutieve aan van
het woord verliest in de genoemde wet. Toon het belang
er van aan, dat water bij 4° Celcius de grootste dicht-
heid heeft.
Bewijs, dat lobben bladen zijn, evenzoo de schubben van
een bol. Bewijs daaruit, dat de schijf een stengel is. Andere
voedsters in het plantenrijk. (Verschil.) Een- en tweezaad-
lobbigen. Verdeeling der gelede dieren. Insecten. Van waar
die naam? Vergelijking met gewervelde dieren (geraamte,
ligging van de centrale deelen van het zenuwstelsel en van
de spijsvertering). Bloedsomloop en ademhaling der insecten
vergelijken met die der gewervelde dieren. De wervelkolom.
Het nut van den gebogen vorm. Vanwaar de bochten? (Spier-
banden.) Insecteneters.
Paedagogiek.
Regeering en tucht. Belang van beide. Scholen voor ge-
woon lager onderwijs (alleen verplichte vakken) en scholen
met meer uitgebreid leerplan (facultatieve vakken). Het op-
maken van het leerplan. Eenige vragen over de wet op
't lager onderwijs. Wat behelst art. 21 dier wet?