Boekgegevens
Titel: Het teekenonderwijs op de lagere school: geschiedenis, doel en methoden, tevens handleiding bij de praktische teekenoefeningen
Auteur: Bouwmeester, B.J.
Uitgave: Leeuwarden: M.O. Jongbloed, 1895
Leeuwarden: Coöperatieve Handelsdrukkerij
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 2274
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_202737
Onderwerp: Afzonderlijke kunstvormen: tekenkunst: algemeen
Trefwoord: Tekenen, Vakdidactiek
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Het teekenonderwijs op de lagere school: geschiedenis, doel en methoden, tevens handleiding bij de praktische teekenoefeningen
Vorige scan Volgende scanScanned page
39
Eerste Leerjaar.
A. Ilandteekenen.
De allereerste beginselen van het Lijnteekenen uit de
vrije hand. Meetkunstige en symetrische figuren en vlak-
versieringen.
B. l{echtUjni(j Teekenen met behulp van instrumenten.
Teekenen van evenwijdige lynen, eenvoudige rechtlijnige
meetkunstige figuren , meetkunstige versieringen in i-echt-
en scheefhoekige netwerken, bandvlechtingen, enz.
Van de voornaamste constructies uit de vlakke meetkunde,
hoeken, verdeelingen van hoeken , veelhoeken, evenredige
verdeelingen van lijnen , cirkels, raaklijnen en raakcirkels.
Van patronen voor parket- en tegelvloeren, ornament
motieven uit rechte en regelmatige gebogen lijnen samen-
gesteld , letters , initialen.
De onderwerpen genoemd onder A en B worden by af-
wisseling in dezelfde week behandeld. Daardoor oefenen
de leerlingen zich als het ware gelijktijdig in het Teekenen
uit de vrije hand en in de behandeling van passer, liniaal
en dergelijke.
Tweede Leerjaar.
.1. Handteekenen.
De gronden van het Teekenen naar de natuur. Teekenen
naar ijzerdraadmodellen, lichamen en blokmodellen , naar
eenvoudige voorwerpen uit onze dagelijksche omgeving en
weinig samengestelde reliefornamenten.
B. Rechtlijnicj Teekenen met behulp van instrumenten.
De eerste beginselen der projectieleer , het projecteeren
van meetkunstige lichamen , pyramides , kubus, kegel,
cilinder , enz.
Ook hier wordt de onder A en B bedoelde leerstof afwis-
selend behandeld, zoodat de oefeningen in het perspectievisch
zien en het Teekenen gelijktijdig opgaan met het aanleeren
van de kennis van het projectievisch Teekenen. De leerlin-
gen kunnen dus door de studie in het tweede jaar betrekke-