Boekgegevens
Titel: Kort overzicht der wiskunde: ten dienste van aanstaande stuurlieden ter koopvaardij
Auteur: Bossche, I.G. van den
Uitgave: Gorinchem: J. Noorduyn en zoon, 1900
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: NO 08-395
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_202718
Onderwerp: Wiskunde: wiskunde: algemeen
Trefwoord: Wiskunde, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Kort overzicht der wiskunde: ten dienste van aanstaande stuurlieden ter koopvaardij
Vorige scan Volgende scanScanned page
21
Wortel-
grootheden.
Produkt.
Quotiënt.
Herleiden
van icortels
uit breuken.
Gebroken en
negatieve
exponenten.
en deel daarna beide leden door den coëfficiënt
van den onbekende.
Een wortelgrootheid is een getal (of vorm), dat niet
zonder wortelteeken kan worden geschreven: bijv.
1/7, t/4,
Wortelgrootheden zijn gelijksoortig als zij de wortel-
exponent en de grootheid onder 't wortelteeken
ge ijk hebben. Zij zijn gelijknamig als zij de
wortelexponent alleen gelijk hebben.
bijv. ya'^b, b2\/'a'>'b en —zijn gelijk-
soortig.
3 3 3
[/"p, {/'cd en [/{x^—//-) zijn gelijknamig.
Ongelijknamige wortels kunnen gelijknamig ge-
maakt worden, door wortelexponent en do expo-
nent der grootheden onder 't wortelteeken met
hetzelfde getal te vermenigvuldigen.
3 5
bijv. |/a6, \/'c'^d en worden
30 30 30
Het produkt van twee gelijknamige wortels, is de
gelijknamige wortel uit het produkt der grootheden.
Het quotiënt van twee gelijknamige wortels is de
gelijknamige wortel uit het quotiënt der grootheden.
3 3 3 «2
Om den wortel uit een breuk te trekken, ver-
menigvuldigt men teller en noemer zoodanig, dat
de wortel uit den noemer getrokken kan worden.
Volgens de regels van de deeling is
1
«2 : — «2-5 — ((-3 flüch ook —^ = —.
' rt» a^
Een macht met negatieve exponent is dus een
andere schrijfwijze voor eene deeling waarbij de
exponent van den deeler hooger is dan die van
het deeltal of ook is die macht gelijk aan eene
breuk, waarvan de teller de eenheid is en de noe-
mer dezelfde macht maar met positieven exponent.
3 6
l/«e = a» = «2.
3 2
-_-a 3.