Boekgegevens
Titel: Hoor, hoe ik lees!: allereerste leesoefeningen voor de volksschool
Auteur: Bouwmeester, J.C.
Uitgave: Zwolle: W.E.J. Tjeenk Willink, 1901-1905
4e dr
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 2239
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_202620
Onderwerp: Communicatiewetenschap: lezen
Trefwoord: Lezen, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Hoor, hoe ik lees!: allereerste leesoefeningen voor de volksschool
Vorige scan Volgende scanScanned page
-35
Hoe Harm leest
Harm is lang niet slim. Hij Iet bij het
Averk in de school slecht op. Gij begrijpt,
dat hij dus vaak fout leest en schrijft
Laatst was het heel mis. Er stond in de
les ee ne reeks woorden. Toen las hij: stam
en er stond mast; later zei hij rest tegen
ster. Zoo las hij:
gort voor trog.
kust voor stuk.
klos voor slok.
kolk voor klok.
stem voor mest.
karn voor i' a n k.
palm voor lamp.
volk voor vlok.
valk voor vlak.
stal voor last
glas voor slag.
stok voor kost.
Zoo keek hij ook eens heel ver keerd, en
zei voor: straat, staart; voor droom, moord;
voor slang, langs en voor kort, trok.
Wat dunkt u daarvan? Gij kunt die woor-
den tocJi wel juist lezen, niet waar? Leest
nog dit:
gips, rups, wesp, gesp, kwets, kortst