Boekgegevens
Titel: De kleine papierwerkers
Deel: I: Wat men van een stukje papier al maken kan : het vouwen
Auteur: Calcar, Elise van
Uitgave: Amsterdam: K.H. Schadd, 1866
[3e dr.?]
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 10062
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_202482
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   De kleine papierwerkers
Vorige scan Volgende scanScanned page
36
Deze vouwen leggen den grond voor al de vouwsels, die men het
kind zal leeren en die hij zelf zal uitvinden, als men hem goed weet
te leiden tot zelfwerkzaamheid. Zij moeten dus zeer goed geleerd en
zuiver gelegd worden.
Tot het venaardigen van vele figuren moet men de voorzorg ne-
men om het vouwblad te keeren zoodra de vouwen van fig. 6 gelegd
zijn en de vouwen van fig. 9 op de andere zijde aan te brengen.
Men zal dan veel gemakkelijker slagen om uit de vouw fig. 19 allerlei
voonverpen voort te brengen. Het is vooral onmisbaar voor den
luchtballon, den cube, den blaasbalk, het peper- en zoutvat, enz.
Om -^it het platte vouAvsel, fig. 19 eenig voorwerp te maken, moe-
ten wij fig. 19 omkeeren, zoodat de vier vierkanten, die onder lagen
boven komen. Nu moet men de vier losse hoekjes, die in het mid-
denpunt vereenigd liggen, opheffen, om ze naar buiten om te vouwen
dan krijgt men fig. 8, PI. II als teekening.
Steekt men nu de vingers der linkerhand in [de vier vakjes, die
zich op de hoeken vertoonen , om ze goed te openen, dan kan men
door het middenpunt omlaag te drukken een aardig bakje zien ont-
staan , dat de kinderen vrij algemeen de Bloem noemen. PI. III, fig. 1.
Drukt men het middenpunt daarentegen omhoog, dan bekomt men
fig. 5, PI. III, het peper- en zoutvat. Men kan ook de omgeslagen
tipjes opzetten , waardoor dit voorwerp nog sieilijker aanzien verkrijgt.
Uit de bloem komen zeer aardige vormen voort. Door twee naast
elkander liggende hoekjes zaani te nijpen en de zijden zaam te druk-
ken, verkrijgt men fig. 2, het Chemisetje of slabbetje, dat dubbel
omgeslagen de Sokjes geeft fig. 3, terwijl de Bloem, door eene andere
opvatting der hoeken tot het schuurbakje fig. 4 brengt, als men de
schuin tegen elkander overliggende hoekpunten grijpt en zaniendrukt.
Uit deze Bloem zijn nog eene menigte van vormen te maken, die de
kinderen gemeenlijk al spelende zelve ontdekken en er een naam aan geven.
Wanneer men in plaats van een blad, vier blaadjes tegelijk neemt,
of om te beginnen, tAvee van zeer dun papier en men vouwt die tot
de bloem, dan kan men de tipjes alle omkrullen naar binnen — dit