Boekgegevens
Titel: Rekenboek ten dienste der scholen, in het Koningrijk der Nederlanden
Auteur: Callegoed, N. van; Witlage, H.G.
Uitgave: Amsterdam: C.J. Borleffs, 1854
9e verb. dr
Opmerking: Tweede stukje. (Tiendeelige breuken)
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 9807
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_202437
Onderwerp: Wiskunde: wiskunde: algemeen
Trefwoord: Rekenen, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Rekenboek ten dienste der scholen, in het Koningrijk der Nederlanden
Vorige scan Volgende scanScanned page
34
HERLEiDiKG Van eetiB Tiendeelige Breuk eener Groot-
heid , Ai& gewoonlijk niet Tiendeelig wordt in-
gedeeld , tot derzelver benoemde deelen en
onderdeelen.
Bij deze herleiding ga men aldus te werk:
Men vermenigvuldige de decimalen der hoofdsoort,
mtt het geheel der benoemde deelen, die iedere één-
heid der zeiven bevat; de geheelen zijn dan de gewone
benoemde deelen der hoofdsoort.
Bijv. Om 0,35 Weken tot Dagen en Uren te herleiden.
0,35
Dagen 2,45
_^
Uren 10,80
60
Min. 48,00
voorbeelden tot oefenihg.
1. Herleid tot Dagen , enz.
a, 0,45 b. 0,345 Week, c. 0,84 Maand,
d. 0,765 Maand, e. 0,976 Jaar.
2. Hoeveel Mudden, enz. zijn:
a. 0,7 Last, b. 0,75 Last en c. 0,8724 Last?
3. Hoeveel Maanden , enz. zijn:
a. 0,75 Jaar, b. 0,345 Jaar en c. O,SG7 Jaar?
4. Maak tot Weken, enz.
a. 0,45 Jaar , b, 0,875 Jaar !